-
شماره ركورد
6579
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
6579
-
پديد آورنده
احسان صبوحي
-
عنوان
تاثير تنشهاي پسماند ناشي از فرايند RollingFilletبر عمر خستگي ميل لنگ تحت بار خمشي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سازه و بدنه
-
سال تحصيل
فروردين 85
-
تاريخ دفاع
فروردين 85
-
استاد راهنما
دكتر پريسا حسيني تهراني
-
چكيده
چكيده
ميل لنگها يكي از بزرگترين قطعات موتورهاي احتراق داخلي مي باشند و در انواع مختلف موتورها، از
موتورهاي 1 سيلندر گرفته تا موتورهاي بزرگ ديزلي به كار مي روند.ميل لنگها از نظر بارگذاري،
بحراني ترين قطعات موتور مي باشند كه در طول عمر خود در معرض بارهاي خمشي و پيچشي قرار
دارند.
از منابع اصلي بار گذاري ميل لنگ عبارتند از: 1‐ نيروي حاصله از احتراق كه توسط شاتون به ميل
لنگ منتقل مي شود و 2‐ بار ناشي از اينرسي جرم لنگهاي ميل لنگ. به واسطه طبيعت ديناميكي
سيستم ، هر دو بار گذاري ذكر شده موجب خمش و پيچش ميل لنگ مي شوند.ممانهاي خمشي از
طريق ياتاقانها به محور ميل لنگ منتقل مي شوند.
گوشه هاي محور ميل لنگ مناطق بحراني ميل لنگ مي باشند كه در طول عمر ميل لنگ، سطح بالايي
از تنش را تحمل مي كنند
تعيين منابع شكست ميل لنگ در طراحي و بهينه سازي آن نقش بحراني دارد.در سطح ميل لنگ ،
گوشه ها به عنوان نواحي حساس به تنش محسوب مي شوند و تركها مي توانند به واسطه طبيعت
سيكلي بارگذاري در اين مناطق بوجود آمده و رشد كنند.به منظور ممانعت از رشد تركها در اين مناطق
و افزايش عمر ميل لنگها، در حين پروسه ساخت و بعد از آن مي توان اقداماتي انجام داد كه از جمله
و ... . induction hardening و nitriding و shotpeening و fillet rolling : آنها عبارتند از
تمام اين اقدامات ذكر شده با ايجاد يك تنش پسماند فشاري در سطح گوشه، موجب بهبود عمر
خستگي مي شوند. روشي كه در اين پروژه به منظور بهبود عمر خستگي ميل لنگ در نظر گرفته شده
مي باشد. fillet
-
لينک به اين مدرک :