چكيده
چكيده:
با رشد روز افزون علوم، تكنولوژي، زندگي ماشيني، كمبود وقت و نياز همگان براي فراگيري و متخصص شدن درهر زمينه اي كه مشغول به فعاليت هستند، مسير آموزش جهاني به سرعت در حال توسعه مي باشد. هم اكنون فراگيران زمان زيادي براي تطبيق خود با شرايط مكاني و زماني مراكز علمي و دانشگاهي صرف مي كنند. اين مسئله باعث شده است كه سيستمهاي آموزشي تحت وب كانون توجه واقع شوند. با توجه به نو پا بودن اين سيستم ها فضاي گسترده اي از تحقيقات، پژوهش و اشتغال فرا روي علاقمندان قرار مي گيرد. لذا دراين پروژه سعي بر آن داريم تا با كار بر روي سيستمهاي آموزشي هوشمند و ارايه يك معماري جديد، در حد امكان نواقص سسيستم هاي آموزشي قبلي را بهبود ببخشيم .
دراين راستا، با توجه به تغييرات انجام شده در معماري اين سيستم ها روند كار فراگير، تحت هر شرايط، در هر مكان و زماني به صورت كامل واقعه برداري مي شود. سپس با درنظر گرفتن گزارش هاي سيستم، مدل فراگير كه در ابتدا با استفاده از اطلاعات دريافتي خود فرد تكميل شده است، كامل و به روز مي شود. باعنايت به اينكه تمام روند آموزش منطبق بر نياز هاي فردي، علايق، شرايط و اهدف فراگير مي باشد، لازم است با توجه به توانمندي فرد، مطالب و مواد درسي ارايه شود، تا درصورت رسيدن به شرايط مناسب به مرحله بعدي آموزش وارد شود. دراين پروژه، با استفاده از الگوريتم ژنتيك يك برنامه درسي براي فراگير ارايه مي شود كه منطبق بر نظرات وخواسته هاي فراگير مي باشد. با ايجاد تغييرات در مدل معماري سيستم هاي آموزشي هوشمند و ارائه برنامه درسي مناسب ، در طول دوره مشكلات و مسايل سيستم، مشخص و حل مي شود. درطول دوره با برخورد به هر نوع مغايرتي از مدل فراگير و روند كار يادگيرنده، كه سيستم برداشت مي كند، مدل فراگير را تغيير داده و لازم نيست يك دوره كامل بگذرد تا معايب سيستم به اثبات برسد و مسائل براي دوره هاي بعدي بر طرف شود. روند آموزش با اين روش به طور پيوسته براساس نياز فراگيران در حال تغيير است.