چكيده
چكيده
توا اي ني تشخيص خرابي در مراحل اوليه پيدايش آن ، موضوعي است كه در مهندسي عمران، مكانيك و هوا فضا
مورد توجه قرار دارد . در سالهاي اخير مطالعات گستردهاي در زمينه تشخيص خرابيها با استفاده از شناسايي
تغييرات در مشخصات ديناميكي و استاتيكي سازهها صورت گرفته است. نقص عمده بيشتر اين روشها، نيازمندي
آنها به مشخصات اوليه و يا مبنا بوده كه براي رفع اين نقص، تلاشهاي گستردهاي صورت پذيرفته است.
بر مبناي مطالعات صورت گرفته و تحليل اطلاعات جمع آوري شده به صورت ميداني، زنگ زدگي ميلگردهاي
طولي اعضاي بتن مسلح يكي از خرابيهاي شايع در پلها شناسايي گرديد. به همين منظور، طراحي روشي جهت
بررسي سلامت سازه اي اعضاي بتن مسلح با محوريت خرابي زنگ زدگي در اين پايان نامه مورد بررسي قرار
گرفته است. وقوع زنگزدگي در اعضاي بتن مسلح سبب زوال مشخصات مكانيكي بتن، ميلگرد و اندركنش بين
ميلگرد و بتن (مقاومت پيوستگي ) ميشود. به همين منظور يك تير بتن مسلح به عنوان مدلي از يك پل با
و به صورت سه بعدي مدلسازي گرديده و تمام ي اثرات زنگزدگي بر ميلگرد ABAQUS استفاده از نرم افزار
طولي در اين مدل لحاظ شده است. براي مدلسازي رفتار بتن از مدل پلاستيسيته با در نظر گرفتن زوال استفاده
شده كه به كمك آن لحاظ نمودن اثرات زوال بتن اطراف ميلگرد بر اثر زنگزدگي ميسر گرديده است. همچنين،
به دليل عدم تأثير زنگ زدگي بر كرنش و تنش حد جاري شدن فولاد براي مدلسازي رفتار فولاد از مدل
الاستيك-پلاستيك كامل استفاده شده است . بر اثر زنگ زدگي تنها كرنش حد گسيختگي متأثر مي شود كه
لحاظ نمودن آن با مدل الاستيك-پلاستيك ميسر ميباشد. در ادامه با در دسترس بودن نتايج آزمايشگاهي ديگر
محقان، زنگزدگي در درصدهاي مختلف مدلسازي گرديده و در هر حالت، شكل مدي و خيز استاتيكي تير
استخراج گرديده است. سپس اين پاسخ با استفاده از تحليل ويولت مورد ارزيابي قرار گرفته و كفايت اين روش
درتشخيص وجود، محل و شدت خرابي در سازه با ويولتهاي مادر گوناگون تأييد گرديده است . در انتها، رابطهاي
جهت تعيين درصد زنگزدگي ميلگرد طولي با در دست داشتن حداكثر مقدار ضريب تبديل ويولت ارائه گرديده
كه ميتواند در ارزيابي سلامت سازهاي مورد استفاده قرار گيرد.
واژ ا گن كليدي:(تشخيص سلامت ا سزه اي، اع ا ضي بن ت مسلح، زنگ زدگي ميل ر گد، مدل اجزاء محدود)