چكيده
چكيده
مجاورت شهر تهران با گسل هاي فعال، لرزه خيز بودن اين منطقه را نشان مي دهد . زلزله ها ي اخي ر رخ
داده در سراسر جهان آسيب پذير بودن پل هاي بزرگراهي موجود را آشكار كرده است . يك وسيله ي
تصميم گيري كه استفاده از آن براي ارزيابي ريسك لرزه اي در حال گسترش مي باشد، منحني هاي
شكنندگي مي باشد. منحني شكنندگي احتمال فراگذشت حالت معيني از سازه از مقدار حدي تعيين شده
براي آن تحت يك معيار شدت زلزله را بيان مي كند.
هدف اين تحقيق، ارائه يك روش منطقي و كارآمد براي توليد منحني هاي شكنندگي پل هاي بزرگراهي
شهر تهران مي باشد. اين روش از مدل هاي اجزاي محدود سه بعدي پل ها، آناليز هاي استاتيكي غيرخطي
ايجاد Opensees و آناليزهاي ديناميكي غيرخطي استفاده مي كند. مدل هاي غير خطي پل ها در نرم افزار
شده اند. براي آناليز شكنندگي دو پل بزرگراهي در نظر گرفته شده است . مدل ها ي ساده و پيچيده و
كامل از پل ها ساخته شده است؛ و تاثيرات مدلسازي، جهت اعمال بار جانبي و جهت اعمال شتابنگاشت ها
بر ظرفيت مقاومتي، پاسخ لرزه اي و در نهايت منحن ي ها ي شكنندگ ي بررس ي شده است . با توجه به
ويژگي هاي خاص زلزله هاي نزديك گسل و پديده هايي مانند جهت داري زلزله، در اين تحقي ق اثرات
اين گونه زلزله ها در مقايسه با زلزله هاي دور از گسل بر روي پل هاي بزرگراه ي و آس يب ها ي محتمل
وارد بر آنها بررسي شده است.
مشاهده شده است كه نحوه ي مدلسازي در پيشبيني رفتار پل هاي بزرگراهي بسيار موثر است . همچن ين
جهت اعمال بار جانبي و شتابنگاشت ها در محاسبه پارامترهاي مقاومتي و پاسخ پل ها ناشي از فعاليت ها ي
لرزه اي موثر مي باشد. اين امر در مدل هاي پيچيده از پل ها محسوس مي باشد . منحن ي ها ي شكنندگ ي
بدست آمده ناشي از شتابنگشت هاي نزديك گسل داراي جهت داري پيش سوي، احتمال فراگذشت از
يك سطح آسيب مشخص بيشتري را نسبت به زلزله هاي دور از گسل نشان مي دهند.
واژه هاي كليدي : پل، منحني شكنندگي، زلزله نزديك گسل، آسيب پذيري