چكيده
چكيده
راه آهن ايران با عبور از ٤ استان واقع شده در بيابانهاي شمالي و جنوب شرقي كشور، در كنار ساير كشورهاي جهان نظير چين،
امريكا و استراليا درگير معضل اساسي ماسه هاي روان در مناطق كويري است كه همه ساله خسارات هنگفتي را موجب مي شود .
حركت ماسه هاي روان از جن به هاي مختلف بويژه صلب شدن لايه بالاست روسازي خطوط و مسدودي خط ايجاد خسارت كرده و
باعث كاهش در ايمني سير و حركت، تقليل سرعت و تاخير قطارها مي گردد . اين موضوع هزينه هاي ويژه اي را نظير هزينه هاي
نگهداري و بهسازي خط , ناوگان و هزينه ناشي از مسدودي خط و تقليل سرعت را به همراه خواهد داشت . براي مقابله با حركت
ماسه هاي روان در كشور و در سطح بين المللي، روشهاي مختلفي كه به دو دسته سنتي و مدرن قابل طبقه بندي مي باشند , مورد
استفاده قرار گرفته است . از جمله روشهاي سنتي مي توان به مالچ پاشي , نهال كاري و حفر خندق و از رو شهاي مدرن به تثبيت
بيولوژيك و استفاده از تراورسهاي كوهان دار اشاره كرد . هر يك از روشهاي مذكور به نوعي به رفع برخي از معضلات نظير جلوگيري
از حركت ماسه ها، صلبيت لايه بالاست و يا مسدودي خط مي پردازند , ليكن در بين همه روشهاي عنوان شده , هيچ روشي به طور
كامل به پوشش مشكلات موجود بويژه مشكلات اساسي صلبيت لايه بالاست و مسدودي خط نمي پردازد.
در اين تحقيق پس از بررس ي راهكاره اي مختلف رفع يا كاهش مشكلات مناطق كو يري، سي ستم جدي دي تحت عنوان دال
كوهاندار براي نخست ين بار توسط نگارنده پروژه معرفي شده است . با ارائ ه اين سيستم روسازي جديد , روش اصلاحي ارائه شده است
كه در آن با بهره گيري از خطوط بدون بالاست و حذف لايه بالاست در سيستم روسازي، مشكل صلبيت لايه بالاست توسط ماسه
هاي روان مرتفع شده و در عين حال با ارتفاع دهي مناسب به ريلها و ايجاد فضاي عبور ماسه در روسازي، ا مكان عبور ماسه هاي
روان نظير يك سيال از زيرخط آهن صورت مي گيرد . در اين ميان بررسي قاب ليت عبور و شرا يط و هندسه طرح روسازي با استفاده از
تحليل سيستمهاي چند فازي و آناليزهاي سازه اي بدست آمده است.