-
شماره ركورد
8648
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
8648
-
پديد آورنده
سمانه حسين آبادي
-
عنوان
پرديس فرهنگي معماري ايران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري گرايش طراحي فضاهاي آموزشي- فرهنگي
-
سال تحصيل
90
-
تاريخ دفاع
90
-
استاد راهنما
دكتر كريم مردمي
-
چكيده
چكيده
معماري همواره به عنوان هنري مولد در جوامع مطرح بوده. اين هنر به عنوان يكي از عوامل نهادي جامعه در روحيه
اجتماعي تاثير مي گذارد و در عين حال از آن تاثير مي پذيرد. لذا برخلاف هنرهاي محض كه مستقل از بازارهاي خارجي تنها
وسيله اي براي ارضاي خواسته هاي هنرمند است، عمل كرده و رابطه متقابل و دو طرفه اي را ميان معمار و كاربران اثر
معماري برقرار مي كند. بنابراين بهبود وضعيت معماري جامعه نيازمند آن است كه هر يك از طرفين اين معادله ، مسير
پيشرفت وتكامل خود راطي كند. پيشرفت طراح براي خلق فضاهاي نو و پركارآمد تا حد زيادي منوط به بارور شدن خلاقيت
وي در دوران تحصيل مي باشد. بنابراين هرگز نمي توان تاثيرات فضاي خلاق آموزشي را بر بارور شدن خلاقيت معمار ان
ناديده گرفت. از سوي ديگر سطح ذائقه و سليقه معماري جامعه براي پذيرش و البته درخواست طرح هاي نو و خلاقانه
معماري نيازمند پيشرفت و به روز شدن است. اين امر تنها منوط به يك فعاليت فرهنگي عظيم و انقلاب گونه در چهارچوب
يك تشكل واحد معماري است تا در نهايت در يك رابطه متقابل با پيشرفت هريك از طرفين، شاهد پيشرفت معماري در
جامعه خويش باشيم.
در روش تحقيق موضوع، ابتدا منابع مرتبط مورد بررسي قرار گرفت و به صورت كتابخانه اي سوابق موضوع ، جمع آوري
گرديد. به منظور آزمون فرضيه، رشد خلاقيت در فضاهاي آموزشي به صورت ميداني مورد تحقيق قرار گرفت. در اين بررسي
محدوديت ها، قابليت ها و انتظارات افراد از طريق مشاهده شناسايي شدند .در اين راستا پرسشنامه ها در بين تعدادي از
دانشجويان معماري توزيع گرديد كه پس از حذف پرسشنامه هاي مخدوش مورد تحليل واقع شدند.جامعه آماري اين تحقيق
به صورت مستقل تصادفي ساده از ميان دانشجويان دانشكده هاي معماري دانشگاه هاي علم و صنعت، شهيد بهشتي، تربيت
مدرس و تهران انتخاب گرديد. پس از انجام مطالعات ميداني، به بررسي و تجزيه و تحليل خصوصيات كالبدي فضاهاي مورد
مطالعه پرداخته شد و بر اساس نتايج به دست آمده ويژگي هاي تاثيرگذار در ارتقاي خلاقيت ارائه گرديد. در ادامه داده هاي
بدست آمده از پيمايش فضاهاي آموزشي، تجزيه و تحليل و سپس تعبير و تفسير شدند .تفاسير صورت گرفته از اطلاعات
بدست آمده در راستاي تجزيه و تحليل عوامل مؤثر بر ارتقا و رشد خلاقيت در فضاهاي آموزشي افزايش كيفيت فضايي انجام
شد. در نهايت چيدمان مبلمان به عنوان موثرترين اولويت دانشجويان در ايجاد فضاي آموزشي مناسب و بارور كننده خلاقيت
دانشجو به عنوان نتايج تحقيق مطرح شد.
واژ ههاي كليدي: هنر مولد، پيشرفت معماري، ذائقه معماري جامعه، خلاقيت معمار، فضاي خلاق آموزشي
-
لينک به اين مدرک :