-
شماره ركورد
9015
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
9015
-
پديد آورنده
اسمعيل قمري
-
عنوان
تحليل ركوردهاي ريزمكالمات تلفن ثابت در جهت بهبود عملكرد شبك ههاي مخابراتي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي فناوري اطلاعات گرايش مخابرات امن
-
سال تحصيل
دي ماه 1390
-
تاريخ دفاع
دي ماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر وحيد طباطبا وكيلي
-
چكيده
ذ
چكيده
تأثير و نقش ارتباطات در توسعۀ پايدار، بسيار مهم و اساسي است. به همين دليل وقتي از توسعۀ ارتباطات و اطلاعات
سخني به ميان م يآيد. دامنه گسترد هاي از فناور يهاي پيچيده ارتباطي در ذهن متبادر خواهد شد. محصولات شرك تهاي
مخابراتي مكالمه و ارتباط است. همه جزئيات مربوط به مكالمات در مراكز سوئيچ مخابراتي ذخيره م يگردند. در چنين
محي طهايي با حجم زياد اطلاعات خام كه اندازة بان كهاي اطلاعاتي حتي در شرك تهاي كوچك و متوسط به چندين ترا
بايت مي رسد، تجزيه و تحليل اين داد هها مي تواند بسيار مفيد و با ارزش باشد.
و همچنين با كمك نرم افزارهاي داده كاوي به تحليل و داد هكاوي (CDR-DMS) در اين پروژه با كد نويسي نر مافزار جانبي
هاي چندين مركز سوئيچ تلفن ثابت پرداخت شده است و سعي گرديده است، به دانش نهفته در اين داد هها پ يبرده CDR
شود. و براي بعضي از مسائل و مشكلاتي كه در شرك تهاي مخابراتي در سطح كشور وجود دارد، را هح لهاي مناسبي در
هاي چند مركز مخابراتي در نقاط CDR جهت رفع مشكلات و بهبود شبكه هاي مخابراتي ارائه گردد. با تحليل و داد هكاوي
مختلف شبكه، مشكلات و ضع فهايي در تعاريف اوليه، تخصيص منابع، نحوه توزيع ترافيك و... در مراكز سوئيچ مشاهده
گرديده است. كه در بعضي مواقع باعث ناكارآمدي و كاهش كيفيت سرويس وخدمات گرديده است. علاوه بر اينكه اين داده
به درستي مورد استفاده قرار نم يگيرد، بلكه با پرداز شهاي اشتباه، باعث نارضايتي مشتريان شركت مي گردد. و نيز در توزيع
تجهيزات مربوط به مشتريان و تخصيص منابع، بين واحدهاي كنترلي مركز، دقت كافي صورت نگرفته است. همچنين
برآورد ميزان ترافيك مشتريان معمولا با الگ وبرداري از ساير اپراتوارهاي مخابراتي كشورهايي كه در اين زمينه سابقه
بيشتري دارند صورت م يپذيرد، در حالي كه برآورد دقيق ترافيك به عواملي از جمله قوميت، گويش، موقعيت جغرافيايي،
نوع ارتباطات شهري و روستايي و ساير پارامترهاي ديگر بستگي دارد. پارامترهاي اخير براي محاسبه ترافيك واقعي
مشتريان در كشور ناديده گرفته م يشود. و ب راساس چندين شاخص كلي برآورد ترافيكي صورت مي پذيرد، كه نياز واقعي
مشتريان ما را نمايان نمي سازد. و نيز در بعضي مواقع در معرفي سرويس هاي ويژه و ارز شافزوده به نحوي عمل گرديده
ها در اين CDR است، كه متناسب با منابع اختصاص داده شده، از آنها استفاده بهينه اي بعمل نمي آيد. با تحليل و داده كاوي
پروژه، بعضي از مسائل، مشكلات، خراب يهاي شبكه تلفن ثابت كشف و به تصوير كشيده شده است، و با دسته بندي و
طبقه بندي اين مشكلات، سعي بر آشكارسازي علل بروز آنان و را هح لهاي برخورد با بعضي از اين مشكلات را براي بهبود
بهتر عملكرد سيستمهاي مخابراتي ارائه گرديده است. براي نمونه م يتوان به چند مورد زير اشاره نمود. برآورد دقيق ترافيك
مشتركين با لحاظ كردن كليه عوامل موثر بر آن و بصورت واقعي اندازگيري و محاسبه گرديد هاست. و با شناسايي رفتار و
عملكرد مشتركين مركز سوئيچ، مشتركين پركار و كم كار، ميزان ترافيك هر يك از گرو ههاي مشتركين، متوسط ارلانگ
هر يك از گرو هها و... شناسايي گرديد هاست. و نحوه تخصيص منابع، نوع برخورد، چگونگي اولويت بندي تقدم ترافيكي
مشتريان، مديريت ساعت اوج ترافيك و شرايط بحراني و ... تحليل گرديده است.
واژ ههاي كليدي: تحليل ، ركوردهاي ريزمكالمات، سوئيچ ، كدنويسي سوكت، داد هكاوي
-
لينک به اين مدرک :