-
شماره ركورد
9364
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
9364
-
پديد آورنده
اميرحسين فتح اله زاده
-
عنوان
ارزيابي ارتعاشات ناشي از ترافيك در پلها و روشهاي كنترل آن
-
مقطع تحصيلي
درجه كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
رشته مهندسي خطوط راه آهن
-
سال تحصيل
دي ماه 1390
-
تاريخ دفاع
دي ماه 1390
-
استاد راهنما
دكتر شروان عطايي
-
چكيده
چكيده
پيشرفت هاي بوجود آمده در تهيه و بكارگيري مصالح با مقاومت بالا و توجه به مقوله معماري و زيبايي در پلهاي امروزي كه منجر به طراحي مقاطع ظريف در طراحي پلها گرديده است از يك سو و توسعه روزافزون تكنولوژي حمل و نقل و افزايش وزن و سرعت عبور وسايل نقليه از روي پلها از سوي ديگر، منجر به بروز ارتعاشات غير قابل قبول در برخي پلهاي امروزي گرديده است. مروري بر روند طراحي پلها در كشور نشان مي دهد كه معمولا در مرحله طراحي توجه خاصي به ارزيابي و كنترل ارتعاشات ناشي از عبور ترافيك بر روي پلها نمي شود. رويكرد اوليه آئين نامه هاي طراحي در مواجهه با بحث ارتعاشات در پلها بصورت معيار كنترل تغيير شكل بوده است، حال آنكه تجربيات موجود نشان مي دهد كه اين معيار در مواقعي جوابگوي كنترل ارتعاشات پل نمي باشد. مطالعات صورت گرفته در اين خصوص منجر به پيدايش معيارهاي خاص براي كنترل ارتعاشات در آئين نامه هاي طراحي پلهاي راه و راه آهن گرديده است كه استفاده از آنها در مرحله طراحي، در كاهش و حذف ارتعاشات پلها در زمان بهره برداري مفيد مي باشد. در اين تحقيق به بررسي موردي نمونه هايي از پلهاي متداول در راه و راه آهن پرداخته و عملكرد ارتعاشي آنها تحت عبور بار متحرك مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج بررسي نشان مي دهد كه معمولا پلهاي فلزي داراي عملكرد ارتعاشي ضعيفتري نسبت به پلهاي بتني مي باشند. بررسي بعمل آمده نشان مي دهد كه افزايش سختي در پلهاي فلزي مي تواند تا حدود زيادي رفتار ارتعاشي آنها را بهبود بخشد. همچنين تكيه گاههاي ارتجاعي در مواردي مي تواند رفتار ارتعاشي عرشه پلها را تا حد قابل ملاحظه اي تغيير دهد كه اين مساله معمولا در طراحي مد نظر قرار نمي گيرد و لازم است توجه بيشتري به آن صورت گيرد.
كلمات كليدي: پل، ارتعاشات، تغيير شكل، شتاب
-
لينک به اين مدرک :