-
شماره ركورد
9610
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
9610
-
پديد آورنده
سيد محسن حسيني
-
عنوان
ارزيابي عملكرد خطوط تغيير سرعت وسايل نقليه (اعم از كاهش و افزايش) بر اساس ضوابط تئوري قابليت اطمينان
-
مقطع تحصيلي
درجه كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
عمران
-
سال تحصيل
اسفند 1390
-
تاريخ دفاع
اسفند 1390
-
استاد راهنما
دكتر علي منصورخاكي
-
چكيده
چكيده
طول كافي خطوط تغيير سرعت، راننده را قادر ميسازد به راحتي از سرعت خود شتاب گرفته، سرعت خود را به سرعت مسير اصلي يا قوس رمپ هدف برساند، فضاي خالي جهت ادغام به يا جدا شدن از مسير اصلي را بيابد و در نهايت به طور ايمن با مسير اصلي ادغام يا از آن جدا شود. برخلاف روند طراحي كنوني، روشي احتمالاتي براي طراحي هندسي آزادراهها در اين تحقيق مورد استفاده قرار گرفته است كه در آن، طول مورد نياز خطوط تغيير سرعت براي وسايل نقليه مختلف، با استفاده از دستورالعملهاي آماري قابليت اطمينان محاسبه شده است. مزيت اصلي اين روش اين است كه خصوصيات جريان ترافيكي و رفتار رانندگان تصادفي در نظر گرفته شده است. خروجي اين روش به جاي يك مقدار معين، توزيعي از مقادير براي جامعه استفاده كننده از تسهيلات و مسئله مورد طراحي را در اختيار طراح قرار ميدهد. در اين مطالعه نشان داده شده است كه با استفاده از دستورالعملهاي قابليت اطمينان، ميتوان يك طراحي هندسي مناسب براي آزادراهها و دسترسيهاي آنها انتخاب نمود كه بهتر و بيشتر با رفتار شتابدار رانندگان مطابقت دارد. تحقيقات نشان داد خطوط تغيير سرعت با طول كمتر يا بيشتر از طول لازم داراي احتمال خطر بالايي هستند. با اين روش ضمن بالا بردن سطح ايمني، از احداث خطوط تغيير سرعت با طولي بيش از طول مورد نياز و در نتيجه از بالا رفتن هزينهها جلوگيري به عمل ميآيد. پس از انجام مطالعات مشخص گرديد كه روندهاي كنوني طراحي هندسي و مقادير پيشنهادي در آييننامهها با توجه به فرضياتي كه از رفتار رانندگان دارند، در بسياري از موارد مناسب نيستند.
كلمات كليدي: طول خط تغيير سرعت، دستورالعملهاي قابليت اطمينان، طول 85 درصد، رمپ، احتمال خطر.
-
لينک به اين مدرک :