-
شماره ركورد
9924
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
9924
-
پديد آورنده
اشكان حافظالكتب
-
عنوان
كاهش ريسك عدم موفقيت در رنجيره تامين در شرايط رقابتي با رويكرد تئوري بازيها
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
صنايع - سيستم هاي اقتصادي و اجتماعي
-
سال تحصيل
ارديبهشت 1391
-
تاريخ دفاع
ارديبهشت 1391
-
استاد راهنما
دكتر احمد ماكوئي
-
چكيده
چكيده
مديريت زنجيره تأمين و ريسك همواره دو مفهوم وابسته به يكديگر هستند. مديريت زنجيره تأمين داراي حوزههاي تصميمگيري مختلفي است و در هر يك از اين حوزهها، روشهاي متفاوتي جهت مديريت ريسك توسعه داده شده است. از آنجا كه در يك بازار رقابتي تصميمات استراتژيك زنجيره به تصميمات زنجيرههاي رقيب وابسته است، در اين تحقيق، مفهوم جديدي از ريسك در يك بازار رقابتي توسعه داده ميشود و آن عبارت است از احتمال شكست يك زنجيره تأمين از زنجيرههاي رقيب. با داشتن چنين تعريفي روشهاي سنتي مديريت ريسك را ميبايست به گونهاي توسعه داد كه تأثير تصميمات رقبا نيز در آن منعكس شود. در مدل مفهومي در نظر گرفته شده، زنجيرهها در بازار با يكديگر رقابت ميكنند. آنها سعي ميكنند ريسك خود را در بازار رقابتي كاهش دهند، يعني احتمال از دست دادن مشتريان را حداقل كرده و مشتريان زنجيرههاي ديگر را نيز جذب كنند. از سويي ديگر در هر زنجيره، شركاي زنجيره نيز در حال همكاري و رقابت با يكديگرند، همكاري جهت توليد محصول و خدمات بوده و رقابت جهت كسب سهم بيشتر از سود كل زنجيره تأمين ميباشد. رويكردي كه در اين راستا به خوبي ميتواند تعاملات تصميمات يك زنجيره تأمين را در مقابل رقبا مدلسازي و تحليل كند تئوري بازي است. همانطور كه در مرور ادبيات توضيح داده خواهد شد تئوري بازيها رايجترين روش در تحليل تصميمگيري زنجيرههاي تأمين در زماني است كه اين زنجيرهها با رقباي خارجي مواجه ميشوند.
تحقيقات بسياري ريسك را صرفاً در داخل زنجيره و جهت مدلسازي همكاري و رقابت شركاي زنجيره در نظر گرفتهاند و مقالاتي نيز وجود دارند كه رقابت چند شركت را در بازار رقابتي مدلسازي كردهاند. نوآوري اين تحقيق، پيشنهاد تلفيق دو بازي داخل زنجيره و خارج زنجيره با يكديگر است. بدين ترتيب از يك سو يك زنجيره يك بازي با زنجيرههاي تأمين رقيب در بازار خواهد داشت تا اينكه ريسك خود را در مقابل محصولات و خدمات ارائه شده توسط آنها كمينه كند، از سوي ديگر اين تصميمات ميبايست توسط شركاي داخل زنجيره پشتيباني شود. به بيان ديگر در مرحله بعدي بازي همكاري و رقابت داخل زنجيره مطرح ميشود به شرطي كه خروجي آن همان ويژگيهاي محصول و خدماتي باشد كه در مرحله قبل تعيين شد.
در واقعيت هيچكدام از دو بازي فوق مستقل از يكديگر انجام نميشوند چراكه تصميمات استراتژيك يك زنجيره در بازار (به عنوان مثال توسعه محصول جديد و قيمتگذاري) بر تعاملات داخل زنجيره تأثيرگذار است و از سويي ديگر تعاملات داخل زنجيره (مانند قيمت انتقالي، كيفيت مواد و سطح سرويس) بر موفقيت زنجيره در بازار موثر ميباشد، در واقعيت اتخاذ چنين تصميمات دوجانبهاي در ذهن تصميمگيران زنجيره صورت ميگيرد و هدف اين رساله مدلسازي و حل آن جهت پشتيباني از اين تصميمات است. همچنين ما به دنبال بررسي اين نكته خواهيم بود كه همكاريها در داخل يك زنجيره چگونه ميتواند جايگاه رقابتي محصول در بازار را افزايش دهد.
واژه كليدها: مديريت زنجيره تأمين، ريسك، تئوري بازيها، رقابت و همكاري و هماهنگي
-
لينک به اين مدرک :