-
شماره ركورد
9997
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
9997
-
پديد آورنده
مهدي نوروزي
-
عنوان
استفاده از رادار نفوذي زمين (GPR) براي تعيين درجه كثيفي بالاست راه آهن
-
مقطع تحصيلي
درجه كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راه آهن گرايش خط و سازه هاي ريلي
-
سال تحصيل
اسفند 90
-
تاريخ دفاع
اسفند 90
-
استاد راهنما
دكتر مسعود نصر آزاداني
-
استاد مشاور
دكتر مرتضي اسماعيلي
-
چكيده
چكيده
خرابي بالاست و در پي آن نشست خط مي تواند دلايل زيادي داشته باشد ، كه از آن جمله مي توان به زهكشي ضعيف و آب محبوس شده در سازه خط اشاره كرد . احتمال كثيفي بالاست و پمپينگ لجن در صورت وجود آب محبوس شده در سازه خط بيشتر مي شود.بعد از اينكه محدوده ي مورد نظر حفاري و در معرض ديد قرار گرفت برگرداندن خط به حالت ثابت خود هزينه بر مي باشد. تشخيص به موقع كثيفي بالاست براي فعاليت هاي برنامه ريزي نگهداري و تعمير شامل لايروبي شانه بالاست، عمليات سرند بالاست خيلي باارزش مي باشد. رادار نفوذي زمين(GPR) به رطوبت خاك خيلي حساس مي باشد و مي تواند اين خرابي ها را به دقت، به صورت پيوسته و غير مخرب و به موقع تشخيص دهد.در اين پايان نامه قسمتي از خط راه آهن با استفاده از دستگاه GPR مورد پيمايش قرار داده شده و در فواصل معين،از بالاست خط تعدادي گمانه برداشت شده است. كثيفي نمونه هاي برداشت شده ي بالاست در آزمايشگاه تعيين شده و با داده هاي GPR مقايسه شدند. هدف از اين پايان نامه تعيين كثيفي بالاست با استفاده از خروجي هاي دستگاه GPR بدون نياز به گمانه زني در طول خط است.بعد از كاليبره كردن داده هاي GPR از آنها براي تعيين كثيفي بالاست و در پي آن تعيين زمان سرند بالاست بصورت غير مخرب استفاده شد. گمانه ها از راه آهن قم- اراك برداشت شد و مورد آزمايش قرار گرفت و با داده هاي GPR مقايسه و نتايج مطلوب در اختيار ما قرار داد.اين روش اهميت زيادي خواهد داشت ، چون اين روش از مسدودي خط جلوگيري خواهد كرد و تعمير و نگهداري خط به حركت دستگاه بر روي كل شبكه انجام خواهد شد. تمامي اين آزمايشات با همكاري شركت تدبير فرود راه انجام شده و از آنتن هاي يك و دو گيگاهرتز استفاده شده است.
واژههاي كليدي: رادار نفوذي زمين ، كثيفي بالاست ، امواج الكترومغناطيسي، GPR
چكيده
خرابي بالاست و در پي آن نشست خط مي تواند دلايل زيادي داشته باشد ، كه از آن جمله مي توان به زهكشي ضعيف و آب محبوس شده در سازه خط اشاره كرد . احتمال كثيفي بالاست و پمپينگ لجن در صورت وجود آب محبوس شده در سازه خط بيشتر مي شود.بعد از اينكه محدوده ي مورد نظر حفاري و در معرض ديد قرار گرفت برگرداندن خط به حالت ثابت خود هزينه بر مي باشد. تشخيص به موقع كثيفي بالاست براي فعاليت هاي برنامه ريزي نگهداري و تعمير شامل لايروبي شانه بالاست، عمليات سرند بالاست خيلي باارزش مي باشد. رادار نفوذي زمين(GPR) به رطوبت خاك خيلي حساس مي باشد و مي تواند اين خرابي ها را به دقت، به صورت پيوسته و غير مخرب و به موقع تشخيص دهد.در اين پايان نامه قسمتي از خط راه آهن با استفاده از دستگاه GPR مورد پيمايش قرار داده شده و در فواصل معين،از بالاست خط تعدادي گمانه برداشت شده است. كثيفي نمونه هاي برداشت شده ي بالاست در آزمايشگاه تعيين شده و با داده هاي GPR مقايسه شدند. هدف از اين پايان نامه تعيين كثيفي بالاست با استفاده از خروجي هاي دستگاه GPR بدون نياز به گمانه زني در طول خط است.بعد از كاليبره كردن داده هاي GPR از آنها براي تعيين كثيفي بالاست و در پي آن تعيين زمان سرند بالاست بصورت غير مخرب استفاده شد. گمانه ها از راه آهن قم- اراك برداشت شد و مورد آزمايش قرار گرفت و با داده هاي GPR مقايسه و نتايج مطلوب در اختيار ما قرار داد.اين روش اهميت زيادي خواهد داشت ، چون اين روش از مسدودي خط جلوگيري خواهد كرد و تعمير و نگهداري خط به حركت دستگاه بر روي كل شبكه انجام خواهد شد. تمامي اين آزمايشات با همكاري شركت تدبير فرود راه انجام شده و از آنتن هاي يك و دو گيگاهرتز استفاده شده است.
واژههاي كليدي: رادار نفوذي زمين ، كثيفي بالاست ، امواج الكترومغناطيسي، GPR
-
لينک به اين مدرک :