-
شماره ركورد
4743
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
52-18خودرو
-
عنوان
بررسي نسبت سوخت به هوا در دماهاي ورودي مختلف و زمان جرقهزني در محدوده MBT
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
خودرو
-
سال فارغ التحصيلي
شهريور ماه 1392
-
استاد راهنما
اميرحسن كاكايي
-
موضوع ها
1-مروري بر پيشينه تحقيق موتور , 2-: عوامل موثر بر كاكرد موتور , 3-مدل سازي موتور در نرم افزار GT-POWER
-
نويسنده
حميد ملايي
-
چكيده
با توجه به بحران جهاني سوخت و لزوم استفاده از موتورهايي با كارايي بالاتر و مصرف سوخت كمتر راهكارهاي متنوعي جهت كاهش مصرف سوخت و افزايش كارايي موتورهاي احتراق داخلي ارائه شده است. دركشور ما نيز جهت نيل به اين مقصود قوانين و استانداردهاي مختلفي مصوب شده است. از آنجاكه موتور XU7/L3 محصول شركت پژو دومين موتور پرتيراژ داخلي سازي شده كشور مي باشد، اين موتور به عنوان موتور مورد مطالعه در اين پروژه انتخاب شده است.در اين پروژه در ابتدا كليه اجزاي يك موتور اشتعال جرقه اي (موتور XU7/L3 ) در نرم افزار GT-Power مدل شده است. در مرحله بعد، عملكرد موتور را در شرايط مختلف توسط نرم افزار مورد بررسي قرار مي دهيم. متغير هاي ورودي كه در اين تحقيق به كار برده شده اند شامل دماي هواي ورودي، نسبت هوا به سوخت، زمان جرقه زني و ميزان باز بودن دريچه گاز مي باشند. پس از اعمال داده هاي ورودي به نرم افزار و استخراج نتايج مورد نظر كه شامل گشتاور ترمزي و مصرف سوخت ويژه ترمزي مي باشد، اين نتايج را به عنوان داده هاي ورودي در نرم افزار متلب توسط شبكه هاي عصبي مورد بررسي قرار مي دهيم. در مرحله بعد با مورد آزمايش قرار دادن شبكه هاي عصبي مختلف، بهترين شبكه عصبي را مشخص مي كنيم. لازم به ذكر است شبكه اي بهتر است كه كمترين مقدار خطا را داشته باشد.
با توجه به نمودار هاي استخراجي از نتايج نرم افزار GT-POWER و متلب، بهترين شرايط براي عملكرد موتور مشخص مي شود. شرايطي كه در آن بيشترين گشتاور ترمزي و كمترين مصرف سوخت را داشته باشيم.
در نهايت هدف از انجام اين پايان نامه، ارائه مدل تجربي است كه مي توان با مقايسه آن با مدل و نتايج واقعي، يك معادله تجربي را به دست آورد كه براي مقاصد بعدي بسيار سودمند مي باشد.
-
كليدواژه ها
1-مروري بر پيشينه تحقيق موتور , 2-: عوامل موثر بر كاكرد موتور , 3-مدل سازي موتور در نرم افزار GT-POWER ,
-
لينک به اين مدرک :