-
شماره ركورد
7041
-
پديد آورنده
پويا بيگ حيدري
-
عنوان
مدلسازي هندسي اوليه موتور توربوفن با محفظه احتراق نوع TAPS
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك
-
سال فارغ التحصيلي
1399
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي منتظري
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
پويا بيگ حيدري
-
تاريخ ورود اطلاعات
1399/09/29
-
دانشكده
مهندسي مكانيك
-
عنوان به انگليسي
Preliminary Geometrical Modeling of a Turbofan Engine with TAPS Combustor
-
چكيده
در سه دههي اخير به دليل افزايش شديد مشكلات محيط زيستي، قوانين سختگيرانهاي براي كنترل آلايندههاي احتراق وضع شدهاست؛ به همين دليل طراحي و بهينهسازي محفظههاي احتراق با بازده بالا و آلودگي كمينه براي موتورهاي هوايي، يكي از مسائل حياتي و مهم در صنعت هواپيمايي ميباشد. جديدترين تكنولوژي موجود در اين زمينه، محفظههاي احتراق نوع TAPS ميباشند كه در سالهاي جاري بسيار مورد توجه طراحان قرار گرفته است. اين تكنولوژي براي رسيدن به احتراق بهينه با كمترين آلايندگي و بيشترين راندمان بسيار اميدبخش است. در اين پاياننامه، ابتدا به معرفي اين تكنولوژي پرداخته شده است و سپس با استفاده از شكلها و اطلاعات موجود در مراجع، يك مدل سهبعدي از محفظهاي با تكنولوژي TAPS، كه براي توربوفن خانوادهي CFM طراحي شده است، تهيه شده است. در ادامه مدلي سهبعدي از كل موتور توربوفن مرجع، يعني CFM56-7B، آماده گرديد و محفظهي تك-حلقوي سادهي موجود بر روي آن، با محفظهي نوع TAPS تعويض گرديد. طبق بررسيهاي انجام شده اينكار تنها با تعويض محفظه ممكن نبوده و حتما بايد طبقات انتهايي توربين و شفتهاي اصلي توربوفن مطابق با تغييرات ايجاد شده بر روي محفظه احتراق، اصلاح گردند.
همچنين در اين پاياننامه به معرفي و بررسي برنامه تحليل توربين گاز GasTurb13 پرداخته شده است و پس از آشنايي با قابليتهاي اين نرمافزار يك شبيهسازي در نقطه طراحي، براي توربوفن CFM56-3 صورت گرفته شده و نتايج بدست آمده با نتايج موجود در مراجع مقايسه گرديد. شبيهسازي انجام شده دقت بسيار خوبي داشته و تمامي پارامترهاي مقايسه شده بجز يك مورد، داراي خطاي بسيار پايين زير 1% ميباشند.
-
لينک به اين مدرک :