-
شماره ركورد
7904
-
پديد آورنده
پرهام فتاحي جهرمي
-
عنوان
مطالعه منابع تشكيل دوده (Soot) در موتورهاي تزريق مستقيم بنزيني (GDI) و روشهاي كاهش آن
-
مقطع تحصيلي
كارشتاسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك
-
سال فارغ التحصيلي
1401
-
استاد راهنما
دكتر آيت قره قاني
-
استاد مشاور
دكتر سپهر صنايع
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
پرهام فتاحي جهرمي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/06/14
-
دانشكده
مهندسي مكانيك
-
عنوان به انگليسي
Study of sources of soot formation in gasoline direct injection engines and methods to reduce it
-
چكيده
موتورهاي احتراق داخلي با سوخت بنزين، به عنوان منبع توليد توان در خودروهاي سواري استفاده ميشوند. با اين حال، استانداردهاي جديد كه تأكيد بر كاهش مصرف سوخت و انتشار دياكسيدكربن دارند؛ باعث افزايش توسعه موتورهاي بنزيني با كارايي بيشتر شدهاند. يكي از ايدههاي كارآمد در اين زمينه استفاده از سيستم تزريق مستقيم بنزين در موتورهاي اشتعال جرقهاي است. سيستم تزريق مستقيم بنزين برتريهايي نسبت به نسل پيشين خود يعني موتورهاي تزريق سوخت چند نقطهاي دارد. از اين برتريها ميتوان به كاهش مصرف سوخت، تنظيم دقيقتر سوخت و هوا و همچنين كاهش برخي از آلايندهها اشاره كرد. اما يكي از عمدهترين مشكلات موتورهاي مجهز به تزريق مستقيم بنزين مشكل ايجاد دوده در موتور است. اين مسئله علاوه بر آثار مخرب زيست محيطي، سبب ميشود به مرور زمان از جريان هواي ورودي به موتور كاسته شده و عملكرد خودرو با افت مواجه شود. عوامل متعددي در تشكيل دوده در موتورهاي تزريق مستقيم دخيل هستند كه ميتوان با كنترل و برنامهريزي براي آنها تا حد زيادي اين مشكل را بهبود داد. در اين پاياننامه ابتدا موتورهاي تزريق مستقيم بنزين و نحوه عملكرد آنها توضيح داده ميشود. سپس به بيان تفاوت و برتري آنها نسبت به موتورهاي نسل قبل يعني سيستم پاشش سوخت چند نقطهاي پرداخته ميشود. در نهايت دلايل و منابع تشكيل دوده در موتورهاي تزريق مستقيم بنزين مورد مطالعه و بررسي قرار ميگيرند و روشهاي كاهش دوده در اين موتورها بر اساس مطالعات انجام شده دستهبندي ميشوند.
-
لينک به اين مدرک :