-
شماره ركورد
9196
-
پديد آورنده
طاها مختاري
-
عنوان
خوشهبندي مشتريان در صنعت كالاهاي تند مصرف با استفاده از روشهاي تازگي، فراواني و ارزش مالي و الگوريتم خوشهبندي كي-ميانگين و تكنيكهاي آمادهسازي دادهها به كمك ابزار پايتون
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع
-
سال فارغ التحصيلي
1403
-
استاد راهنما
دكتر ابراهيم تيموري
-
استاد مشاور
دكتر ابراهيم تيموري
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
طاها مختاري
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/07/01
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
عنوان به انگليسي
Customer Segmentation in the Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) Industry Using Recency, Frequency, and Monetary (RFM) Methods, K-Means Clustering Algorithm, and Data Preparation Techniques with Python Tools
-
چكيده
اين پژوهش به تحليل رفتار مشتريان در صنعت كالاهاي تند مصرف با استفاده از سه روش آمادهسازي دادهها، شامل تبديل لگاريتمي، پاكسازي با الگوريتم ديبياِسكَن و پاكسازي با الگوريتم جنگل جداسازي پرداخته است. هدف از اين تحقيق، ارزيابي كارايي هر يك از اين روشها در بهبود دقت مدلهاي خوشهبندي و شناسايي الگوهاي رفتاري مشتريان بوده است. در اين مطالعه، دادههاي مشتريان جمعآوري شده و بهطور جداگانه با هر يك از اين روشها پردازش شدند تا نقاط قوت و ضعف آنها شناسايي شود. تمامي مراحل اين پروژه بر اساس چرخه كريسپ-دياِم و تحليلها و پردازشها تنها با استفاده از زبان برنامهنويسي پايتون انجام گرفته است كه به دليل قدرت و كارايي بالاي آن در تحليل دادهها انتخاب شده است.
يافتهها نشان داد كه روش تبديل لگاريتمي بهطور موثري براي تعديل مقادير شديد و كاهش اثر نقاط پرت مناسب است و باعث بهبود دقت مدلهاي تحليل ميشود. پاكسازي با ديبياِسكَن در شناسايي نقاط پرت و خوشهبندي دادههاي غيرخطي عملكرد بهتري دارد، در حالي كه پاكسازي با جنگل جداسازي نقاط غيرعادي را با دقت بيشتري در دادههاي بزرگ و پيچيده تشخيص ميدهد. علاوه بر اين، مقياسبندي دادهها به عنوان يك مرحله حياتي در فرآيند آمادهسازي دادهها مورد تأكيد قرار گرفت، زيرا اين مقياسبندي به بهبود دقت و كارايي مدلها كمك ميكند. اين مطالعه نشان ميدهد كه انتخاب روش مناسب آمادهسازي دادهها، همراه با مقياسبندي مؤثر، ميتواند به بهبود تحليلها و توسعه استراتژيهاي بازاريابي كمك كرده و تصميمگيريهاي مؤثرتري را در سازمانها ممكن سازد. نتايج حاصل از اين تحقيق تأييد ميكند كه استفاده از روشهاي متنوع و مناسب آمادهسازي دادهها ميتواند بهطور قابلتوجهي دقت و كارايي تحليلها را افزايش داده و به تصميمگيريهاي مؤثرتري در سازمانها منجر شود.
-
كليدواژه ها
خوشهبندي مشتريان , چرخه كريسپ دياِم , منحني آرنج , تبديل لگاريتمي , الگوريتم ديبياِسكَن , جنگل جداسازي , مديريت داده هاي پرت , مقياسبندي استاندارد , مقياسبندي كمترين-بيشترين , پايتون
-
لينک به اين مدرک :