-
شماره ركورد
10068
-
عنوان
بررسي روشهاي شناسايي خرابي تراورس بتني، چوبي و دالخط خطوط راه آهن به ويژه به وسيله پردازش تصوير
-
سال تحصيل
1399-1400
-
استاد راهنما
دكتر برات مجردي
-
چکيده
امروزه حمل و نقل ريلي به عنوان يكي از ايمنترين روشهاي حمل و نقل در جامعه كنوني شناخته ميشود و با ظهور راه آهن سريع السير تمايل استفاده از آن جهت حمل و نقل مسافر نيز بسيار افزايش پيدا كرده است از طرفي از زمان پيدايش خطآهن تا به امروز وسيله مناسبي جهت حمل بار نيز بوده است از اين رو با توجه به سرعت آلات نقاله، حجم ترافيك زياد، بار محوري زياد ، تنوع بارها (استاتيكي، ديناميكي، شبه ديناميكي، عمودي، طولي، جانبي) خط آهن و اجزاي آن همواره در معرض خرابي و آسيب ديدگي ميباشند كه ميتواند منجر به وقوع سانحه و خسارات مالي و جاني جبران ناپذيري به همراه داشته باشد از اين رو در وهله اول شناسايي عيوب در مرحله بعد رفع خرابيهاي شناسايي شده از اهميت بسزايي برخوردار ميباشد. تراورس يكي از اجزاي روسازي راه آهن ميباشدكه وظيفه اصلي آن حفظ پايداري خط و انتقال و توزيع بار از ريل به بالاست ميباشد لذا در صورتي كه اين جزء از روسازي معيوب گردد به ساير اجزا خط نيز آسيب وارد ميشود. امروزه شناسايي عيوب تراورس به صورت بازديد ميداني و چشمي صورت ميگردد كه مشكلاتي همچون خطاي انساني، سرعت پايين بازرسي، نقص در گزارش دهي وهزينه بالا را در پي دارد. يكي از روشهايي نوين استفاده از علوم پردازش تصوير و يادگيري ماشين ميباشد كه در اين پژوهش نيزروش مذكور به منظور شناسايي عيوب تراورسهاي بتني و چوبي استفاده شده است به اينگونه كه از تراورسها با استفاده از دوربين، تصوير برداري صورت ميپذيرد و تصاوير پردازش ميگردند و ترك در آنها تشخيص داده ميشود سپس تصاوير برداشت شده به وسيله روشهاي دسته بندي يادگيري ماشين همچون بردار پشتيبان دسته بندي ميگردند تا در نهايت سيستمي ايجاد ميشود كه با استفاده از تصوير تراورسها، وضعيت سلامت آنان را گزارش مينمايد.
-
نام دانشجو
ارشيا باقري رايني
-
تاريخ ارائه
4/12/2021 12:00:00 AM
-
متن كامل
73000
-
پديد آورنده
ارشيا باقري رايني
-
تاريخ ورود اطلاعات
1400/08/30
-
عنوان به انگليسي
study the methods of faliure analysis of concerete and woods sleeper and slab track especially by image proccessing
-
كليدواژه هاي فارسي
تراورس چوبي , تراورس بتني , پردازش تصوير , راه آهن
-
لينک به اين مدرک :