چکيده
افزايش نگراني¬هاي زيست محيطي در چند دهه اخير موجب توجه اساسي به تشكيل و انتشار آلاينده¬هاي زيست محيطي و نحوه كنترل آن¬ها شده است. آلاينده¬هايي نظير HC ، CO، NOx، و دوده در سال¬هاي اخير با رشد جوامع بشري افزايش يافته است، لذا اين مسئله براي كشورهاي توسعه يافته به عنوان يك مشكل جدي مطرح است. در اين راستا قانون¬هاي دولتي سخت¬گيرانه¬اي در راستاي كنترل انتشار اين آلاينده¬ها براي وسايل نقليه وضع شده و فناوري¬هاي جديدي براي اجراي قوانين پديده آمده است. يكي از منابع توليده كننده آلاينده¬ها موتورهاي احتراق داخلي ديزلي هستند. روش احتراق احتراق اشتعال تراكمي واكنش پذير پايشي (RCCI) يكي از راه¬هاي كاهش هم زمان آلاينده¬ها و افزايش عملكرد در اين موتورها است. در اين پژوهش مدل¬سازي¬هاي انجام شده در موتور RCCI مورد مطالعه قرار گرفته است. ابتدا مدل¬سازي و توسعه مدل و همچنين مدل¬سازي و شبيه¬سازي هاي چند بعدي انجام شده در CFD ببرسي و اعتبار سنجي شده است، سپس مدل¬سازي سه بعدي انجام شده در GT-Power و CFD مورد بررسي قرار داده شده است.