-
شماره ركورد
10938
-
عنوان
برنامه ريزي و مديريت انرژي با استفاده از سيستم توليد همزمان در صنعت خودروسازي كشور
-
سال تحصيل
1401
-
استاد راهنما
جناب آقاب دكتر مجتبي ميرحسيني
-
استاد مشاور
-
-
چکيده
بخش صنعت همواره به عنوان يكي از بزرگترين مصرف كننده هاي انرژي در هر كشور شناخته ميشود. همچنين علاوه بر پر مصرف بودنِ اين بخش، مقدار قابل توجهي از انرژي، به دليل استفاده ناكارآمد و تجهيزات قديمي تلف ميشود[1]. به علت محدوديت بازده تجهيزات در فرآيندهاي صنعتي، انرژي)سوخت(به طور كامل قابل تبديل به حرارت قابل استفاده يا توان نيست و با توجه به صنايع مختلف، بخشي از انرژي ورودي به صورت حرارت تلف ميشود. از طرف ديگر با توجه به اين كه بخش صنعت يكي از پر مصرف ترين بخش ها در هركشوري است، و صنايع نقش مهمي در توسعه اقتصادي دارند، لذا تامين انرژي اين بخش و كاهش ميزان اتلافات آن اهميت ويژهاي مي يابد[2]. در صورت استفاده از سيستم هايي با كارايي بالاتر يا استفاده از اين اتلافات حرارتي، چه براي تامين حرارت فرآيندها و چه تبديل آن به انرژي الكتريكي، ميتوان بازده كلي را افزايش داد كه منجر به كاهش مصرف سوخت و كاهش انتشار گازهاي آلاينده ميشود[3].
در جهان كنوني، بهينه¬سازي مصرف و بكارگيري انرژي هاي اتلافي جهت توليد انرژي مفيد از اهميت زيادي برخوردار است. يكي از مهمترين راهكارهاي بهينه سازي مصرف انرژي توسعه فناوري توليد همزمان مي¬باشد. با كمك اين فناوري مي¬توان اميدوار بود كه بازده توليد توان، گرمايش و سرمايش افزايش يابد. از طرف ديگر با توجه به آزاد سازي قيمت هاي حامل انرژي در سال هاي اخير توسعه سيستم هاي توليد همزمان مي تواند از لحاظ اقتصادي نيزكاملا بصرفه خواهد بود. گاز طبيعي به عنوان يك سوخت قابل توجه در كشور ما مورد استفاده قرار مي گيرد. در كشور ما اين سوخت به راحتي قابل دسترس مي باشد و با توجه به اينكه كشور ما جزء چند كشور بزرگ دارنده ذخاير گازي مي باشد سرمايه گذاري در اين زمينه روبه افزايش مي باشد. در سالهاي اخير استفاده از گاز طبيعي بعنوان سوخت توليد توان، گرمايش و سرمايش بسيار مرسوم شده است. در اين پروژه سعي شده است با طراحي يك سيستم توليد همزمان بهينه، بهترين روش توليد همزمان توان وگرمايش براي سالن رنگ شركت ايران خودرو خراسان انتخاب گردد. طراحي اين سيستم بر مبناي بار برق و بار گرمايي مورد نياز سالن رنگ خواهد بود علت انتخاب سالن رنگ به اين دليل است كه 70درصد مصرف حامل انرژي الكتريكي و گاز طبيعي شركت ايران خودرو در اين مكان مي باشد لازم به ذكر است كه بار سرمايي نيز جزئي از بار برق و بار گرمايي هستند، بدليل اينكه سيستم هاي سرمايشي موجود در سالن، چيلرهاي تراكمي و همچنين كولرهاي آبي و گازي مي¬باشد كه همه اين سيستم ها برق و گرما را عموما بعنوان محرك مصرف مي¬كنند. با استفاده از اين دو بار بهترين طراحي بر مبناي تعداد و ظرفيت موتور گاز سوز از لحاظ اقتصادي انتخاب شده است.
-
نام دانشجو
كاميار عزيزيان
-
تاريخ ارائه
6/1/2022 12:00:00 AM
-
متن كامل
55490
-
پديد آورنده
كاميار عزيزيان
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/05/10
-
عنوان به انگليسي
Energy planning and management using the simultaneous production system in the country's automotive industry
-
كليدواژه هاي فارسي
توليد همزمان برق و حرارت , خودروسازي , گاز طبيعي , بهينه سازي , موتور احتراق داخلي
-
كليدواژه هاي لاتين
CHP , : Natural gas , cogeneration , internal combustion engines , optimization , The automotive industry
-
لينک به اين مدرک :