چکيده
هدف از اين سمينار، روشهاي مختلفي براي بهبود عملكرد تعليق خودروهاي آفرود در شرايط سخت جادهاي بررسي شده است. باتوجهبه اهميت ويژگيهاي مختلفي كه در عملكرد تعليق خودروهاي آفرود نقش دارند، بهينهسازي اين ويژگيها براي بهبود توانايي خودرو در مقابل شرايط سخت جادهاي حائز اهميت است. در ادامه، روشهاي بهبود عملكرد راحتي خودرو هاي آفرود (QZS، ISD، Pendulum Arm) اعمال شده تا بهبود عملكرد تعليق خودروهاي آفرود در مناطق دشتي و كوهستاني به دست آيد، موردبحث قرار گرفته است. استفاده از هوش مصنوعي، انواع كنترلكنندههاي تطبيقي،LQR و شبكههاي عصبي در سيستم تعليق خودروهاي آفرود براي بهبود راحتي سرنشينان ايفا ميكنند. با استفاده از كنترلكنندههاي تطبيقي و شبكههاي عصبي، سيستم تعليق خودرو قادر است بهصورت هوشمندانه و پيشگامانه عكسالعمل نشان دهد. كنترلكنندههاي تطبيقي، باتكيهبر الگوريتمهاي فرايند تطبيق، ميتوانند با تشخيص و پيشبيني شرايط رانندگي و تغييرات سرعت، مسير و شرايط جاده، بهبودي بيشتر در راحتي سرنشينان ايجاد كنند. اين كنترلكنندهها بهصورت پويا و بهخصوص در زمان عبور از موانع و تغيير شرايط، پارامترهاي تعليق خودرو را تنظيم كرده و سيستم را بهينه ميكنند. علاوه بر اين، شبكههاي عصبي نيز با دستهبندي و پيشبيني رفتار واقعي تعليق خودرو در شرايط مختلف، ميتوان نتايج بهتري در بهبود راحتي سفر و جلوگيري از افت سطوح برخورد به دست آورد. به طور خلاصه، استفاده از هوش مصنوعي و كنترلكنندههاي هوشمند در سيستم تعليق خودروهاي آفرود ميتواند بهبود چشمگيري در راحتي و كارايي خودرو ايجاد كند. در نهايت، نتايج آزمايشها تعليق خودروهاي آفرود در شرايط مختلف زميني ارزيابي شده و كنترلگر LQR با يكي از روشهاي تعليق تركيب شود و راهكارهاي بهبود عملكرد تعليق خودروهاي آفرود در اين شرايط مورد بررسي قرار گرفته است تا پارامترهاي راحتي سرنشين، هندلينگ و جاده چسبي را بهبود بخشد.