-
شماره ركورد
12806
-
عنوان
مروري بر ارزيابي كيفيت تجربه برنامه هاي كاربردي چندرسانه اي در شبكه هاي تلفن همراه
-
سال تحصيل
1401
-
استاد راهنما
دكتر سيد وحيد ازهري
-
استاد مشاور
دكتر ابوالفضل ديانت
-
چکيده
قبلا "دكارت " گفته بود :من فكر ميكنم، پس هستم. امروزه گفته ميشود: من هستم چون به اينترنت متصل مي ¬¬¬¬باشم.
اينترنت شبكه اي از شبكه¬ها است كه از شبكه¬هاي خصوصي، عمومي، دانشگاهي و … تشكيل شده است. در واقع اينترنت را مي توان بزرگترين شبكه اي ناميد كه تا به حال به دست انسان طراحي و به بهره¬برداري رسيده است .امروزه نقش اينترنت در زندگي انسان بسيار پررنگ است به گونه اي كه طبق آمار ميانگين استفاده اينترنت افراد در يك روز 145 دقيقه بوده است! بنابراين بهتر است همه چيز را درباره نقش اين شبكه وسيع در زندگيمان بدانيم.
اينترنت به طور خلاصه باعث آسان¬تر شدن زندگي شده است. پرداخت¬هاي آنلاين، خريدهاي آنلاين و … از مزاياي بي¬شمار اينترنت پرسرعت به حساب مي¬آيند به طوري كه انجام برخي از اين كارها بدون استفاده از اينترنت بسيار سخت و زمان¬بر است و همين مورد باعث پررنگ شدن نقش اينترنت در زندگي مي¬شود. با پيشرفت شبكه-هاي تلفن همراه ، مفهوم جديدي نيز از كيفيت به نام كيفيت تجربه (QoE) نيز مطرح شده است.
اين مفهوم علاوه بر كيفيت خدمات به رضايت كاربر از خدمات ارائه شده نيز توجه مي¬نمايد كه اندازه¬گيري دقيق آن، باعث مي¬شود تا، عملگرها بتوانند خدماتي متناسب با رضايت كاربر را به وي ارائه نمايند.
خدمات رسانه¬اي بيش از حد از نظر منابع شبكه و همچنين ظهور خدمات چندرسانه اي جديد و پيچيده تلفن همراه مانند بازي هاي ويدئويي، ويدئوهاي فوق¬العاده بالا و واقعيت توسعه¬يافته، مستلزم ارتقاء سطح نهايي است. QoE در سال¬هاي اخير مورد توجه تحقيقاتي زيادي قرار گرفته است و به عنوان يك جزء كليدي در ارزيابي خدمات و عمليات شبكه ظاهر شده است. در نتيجه، رويكرد برنامهريزي شبكه آگاه از QoE به طور فزايندهاي مورد توجه قرار ميگيرد و چالشهاي طراحي جديد، مانند چگونگي كميسازي و اندازهگيري QoE، به وجود آمده است.
QoE به عنوان عملكرد كلي از يك سيستم از نقطه نظر كاربران تعريف مي شود و يك اندازه گيري انتها به انتها در سطح سرويس مي باشد. مفهوم تجربه مشتري يعني نفوذ كردن به احساسات مشتري، به عبارت ديگر اگر بتوانيد در طول معامله ارتباط و تعامل خوبي با مشتري داشته باشيد، ميتوانيم بگوييم كه سازمان يا شركت تجربه مشتري خوب و باكيفيتي را ارائه داده است .البته ايجاد تجربه مشتري نيازمند رعايت چندين نكته اعم از تلاش مشتري، رضايت مشتري و شاخصهاي ديگر است، كه بايد رعايت و مورد پايش قرارگيرد.
بله با توجه به افزايش نياز جامعه¬ي كنوني به صورت روز¬افزون به اين پديده¬ي غيرقابل انكار، نتيجه گرفته مي¬شود كه امروزه كيفيت خدمات (QoS) اينترنت، به يك نياز اساسي بدل شده است.عملگرها در يك مسابقه¬ي بدون پايان به دنبال ارائه ي بهترين خدمات به مشتركين خود هستند، و همچنين سعي در پيشتاز¬ بودن در فناوري¬هايي كه باعث افزايش كيفيت خدمات مي¬شود، هستند. در نتيجه كيفيت خدماتي كه ارائه مي¬دهند، تعيين كننده¬ي بقاي آن¬ها است.
كيفيت سنجي تجربه، براي اپراتورها كار ساده اي نبوده، زيرا اين مسئله داراي چالش هاي منحصر به¬خود مي باشد. به عنوان نمونه، اندازه¬گيري و مدل¬كردن كيفيت تجربه بسيار دشوار است و نمي¬توان با روش¬هاي مرسوم با توجه به پارامترهايي اندازه¬گيري نمود يا به عنوان نمونه¬اي ديگر يكي از مشكلات اساسي كيفيت سنجي اين است كه، عملگرها اطلاعي از ديد مشتركان و بازخورد آنان نسبت به خدمات در هنگام استفاده از آن ندارند. در نتيجه به صورت مستقيم يا غيرمستقيم در تلاش براي دريافت اين بازخوردها هستند.
-
نام دانشجو
سودابه الله دادي هزارخوشه
-
تاريخ ارائه
11/15/2023 12:00:00 AM
-
متن كامل
81126
-
پديد آورنده
سودابه الله دادي هزارخوشه
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/09/04
-
عنوان به انگليسي
A review of the evaluation of the quality of experience of multimedia applications in mobile networks
-
كليدواژه هاي فارسي
كيفيت تجربه , كيفيت خدمات , چند رسانه اي
-
كليدواژه هاي لاتين
Quality of experience , Quality of service , Multimedia
-
لينک به اين مدرک :