-
شماره ركورد
13193
-
عنوان
بررسي روش ها ومدل هاي بكارگيري بازي گونگي در تبديل دانش نهان به اشكار در نظام هاي مديريت دانش
-
سال تحصيل
1399
-
استاد راهنما
دكتر محمد فتحيان
-
چکيده
امروزه، ديگر داراييهاي فيزيكي و ملموس سازمانها از قبيل پول، ساختمان و تجهيزات بهعنوان مزيتهاي رقابتي تلقي نم يگردند، بلكه دانش نيروي انساني و سرمايه ها ي فكري نقش تعيينكنندهاي در افزايش توان رقابتيآنها بازي م يكنند.
اغلب براي سازمان، در دنياي آشفته امروز كسب موقعيت مزيت رقابتي بسيار دشوار است. با شناسايي عواملتعيينكننده عملكرد بهبود يافته سازمان، اين اجازه به ما داده ميشود كه از منابع و شايستگي خا ص سازمان بهتربهر هبرداري كنيم و با اخذ تصميمهاي استراتژيك، توانايي ما براي استفاده از فرصتهاي آينده بهبود مييابد. در حالحاضر ميتوان گفت: كه ارزش افزوده بسياري از كسب و كارهاي امروزي در قالب دانش نهفته است. با توجه به اينكه سازمانها براي رقابت در چنين محيطي نياز به قدرت نفوذ در داراييهاي نامشهود دانش بهجاي داراييهايي ملموسمانند سرمايه يا كار دارند. بنابراين امروزه، سازمانها دريافتهاند هيچ چيز بهاندازه دانايي نميتواند آنها را در دنيايرقابتي مطلوب قرار دهد. آنان پايداري مزيت رقابتي را منوط به نوآوري و نوآوري را معلول پايگاه دانش ميدانند.
سازمان، مديريت دانش را بهمنظور بهبود بهرهوري و ارائه روشهاي مؤثر براي استفاده از داراييهاي فكري خودپيادهسازي ميكند .
اگر مديريت دانش، رقابت موفقيتآميز داشته باشد ديگر يك انتخاب نيست، بلكه يك ضرورت براي سازماندر هر نقطه از جهان ميباشد. سازمانهاي مبتني بر دانش، تفاوتهايي با سازمانهاي نسلهاي قبل از خود دارند. ايننوع سازمان به لحاظ نوع ساختار بهگونهاي طراحي شده است كه در آن توليد دانش، دسترسي، تسهيم و بهكارگيريآن در وضعيت حداكثر قرار دارد . پس مديريت دانش رويكردي براي ايجاد سازمان يادگيرنده است، سازماني كه اعضايآن ميتوانند دانش را كسب، تسهيم و خلق كنند و در تصميمگيريهاي خود از آن سود جويند. با توجه به اينكه امروزه ديگر همه گروههاي كاري و علمي معتقدند براي اينكه سازمانها بتوانند در دنياي تجاري و رقابتي، حضور مستمر وپايدار داشته باشند، بايد حول محور دانش و مطالعات فعاليت كنند. باوجود اينكه دانش بهعنوان منبعي براي بقاسازمانها ضروري و حياتي است و شرط موفقيت سازمانها در تجارت جهاني، دستيابي به دانش و فهم عميقي درتمامي سطوح است، هنوز هم بسياري از سازمانها به مديريت دانش توجه پس تضمين مديريت دانش يكي ازجذابيتهاي اصلي پژوهشگران است. سازمانهاي بازرگاني بيشتر براي ساخت سرمايههاي دانشي در رقابت نگرانهستند. تضمين مديريت دانش هسته ضروري براي تمام سازمانها در تمامي نقاط دنياست. باوجود ويژگيهاي مهممديريت دانش و منافعي كه به سازمانها ميرساند اكثر سازمانها از اين مهم غافل مانده و يا در پياده سازي آن دچارشكست شدهاند. در نتيجه سازمانها بايستي ضمن آگاهي از مزاياي مديريت دانش، موانع و چالشهاي پيش روي آنرا شناخته تا با شناسايي عوامل موفقيت و شكست مديريت دانش، زمينه اجراي موفقيت آميز آن را در سازمان مهياكنند.
بر اين اساس در مطالعه حاضر، پس از ارائه تصويري از مديريت دانش مفاهيم اوليه ، پيشينه مديريت دانش ديدگاهها نظريهها و كاربرد هاي مديريت دانش هم چنين مراحل عملياتي كردن مديريت دانش درسازمان مدلهاي مديريت دانش مزايا موانع وچالش هاي مديريت دانش) ، به بررسي شناسايي عوامل موفقيت وشكست مديريت دانش و ارائه راهكار مناسب در جهت استقرار و تضمين مديريت دانش براي سازمان پرداخته شدهاست.
-
نام دانشجو
زهره نصرازاداني
-
تاريخ ارائه
2/4/2023 12:00:00 AM
-
متن كامل
82206
-
پديد آورنده
زهره نصرازاداني
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/12/26
-
عنوان به انگليسي
Examining the methods and models of using gamification In transforming hidden knowledge into visible knowledge in knowledge management systems
-
كليدواژه هاي فارسي
مديريت دانش ، مدل هيسينگ ، مدل بكمن ، موانع مديريت دانش ، شكست هاي مديريت دانش
-
كليدواژه هاي لاتين
Knowledge management, Hissing model, Beckman model, knowledge management obstacles, knowledge management failures
-
لينک به اين مدرک :