-
شماره ركورد
13596
-
عنوان
ﻣﺮوري ﺑﺮ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻧﺠﺎمﺷﺪه در اﻧﻮاع روشﻫﺎي ﻣﻘﺎومﺳﺎزي ﭘﻞﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﺠﺎد ﻧﯿﺮوي ﭘﯿﺶ ﺗﻨﯿﺪﮔﯽ
-
سال تحصيل
1400
-
استاد راهنما
دكتر وحيد بروجرديان
-
استاد مشاور
دكتر اسماعيل محمدي دهچشمه
-
چکيده
سيستمهاي سازهاي مبتني بر نيروي پيش تنيدگي يكي از سيستمهاي كارآمد جهت مهار نيروهاي وارده بر انواع سازههاست. در اين روش از كابلهاي مخصوص كه توانايي زيادي جهت تحمل نيروي كششي دارند استفاده ميگردد. اين كابلها از بافته شدن تعداد مشخصي سيم فولادي با تنش تسليم بالا به دست ميآيند. تنش تسليم بالا سبب ميگردد كابلهاي بهدستآمده محدوده ارتجاعي قابلتوجهي داشته باشند. نيروي كششي كابل بهوسيله جكها و پمپهاي هيدروليكي ايجاد ميگردد و سپس با مهار مناسب در محل اتصال به قطعات سازهاي، ميتوان نيروي كششي حاصل را در كابل مهار كرد. درصورتيكه كابل پيش از ساخت قطعات سازهاي كشيده شود پيشتنيده و درصورتيكه پس از ساخت قطعه كشيده شود پس تنيده ناميده ميشود. مهار نيروي كششي ايجادشده در كابل سبب ايجاد نيروي فشاري در اعضاي سازه ميگردد كه در صورت طراحي مناسب ميتواند در كنترل تغيير شكلهاي سازهاي ناشي از نيروهاي جانبي وارده بسيار مؤثر باشد.همچنين استفاده از كابلهاي پيشتنيده باعث كوچكتر شدن ابعاد قطعات بتني شده و طول دهانه مورداستفاده را افزايش ميدهد. اين كابلها داراي استانداردهاي كشوري و بينالمللي هستند كه استاندارد مورداستفاده در كشور ايران مبتني بر ASTM A416 است. همچنين مباني طراحي سازهها با استفاده از نيروي پيش تنيدگي در آييننامههاي مختلف بينالمللي ارائه گرديده كه مورداستفاده طراحان قرار ميگيرد.
همانگونه كه گفته شد نيروي كششي حاصل از پيش تنيدگي كابلها اثر قابلتوجهي در كاهش ابعاد قطعات در هنگام طراحي و اقتصاديتر شدن طرحهاي ارائهشده ميگردد. يكي از بخشهاي عمراني كه از سيستمهاي پيشتنيده بسيار تأثير گرفته صنعت پلسازي است. با اين روش ساخت پلهايي كه بدون سيستمهاي پيشتنيده اقتصادي يا ايمن نبود امكانپذير شده است، مانند پلهاي با دهانه بلند يا ستونهاي با ارتفاع زياد. همچنين بخش بسيار مهم ديگري از فعاليتهاي عمراني نيز به سيستمهاي پيشتنيده توجه نشان داده و از امكانات بهدستآمده بهره برده است. اين بخش، مرمت و بهسازي لرزهاي سازههاي موجود است. سازههاي موجود بخش قابلتوجهي از سرمايه ملي و شخص در هر كشور است و در صورت آسيبديدگي، موجب تحميل هزينههاي هنگفت مستقيم و غيرمستقيم به جامعه ميگردد مانند ازكارافتادگي واحدهاي توليدي و شبكه حملونقل و همچنين بازسازي سازههاي آسيبديده. پلهاي جادهاي و ريلي از بخشهاي مهم و پرهزينه شبكه حملونقل در هر كشور است و آسيب ديدن اين سازهها سبب توقف شبكه حملونقل شده و بازسازي و ترميم آنها نيز زمانبر و پرهزينه است. بديهي است كه بهسازي با استفاده از سيستمهاي مبتني بر پيش تنيدگي در اين سازهها نيز موردتوجه مهندسين عمران قرارگرفته باشد. در اين سمينار روشهاي مختلف بهسازي لرزهاي پلها با استفاده از پيش تنيدگي را بررسي ميكنيم.
-
نام دانشجو
شريف هاشمي
-
تاريخ ارائه
9/18/2022 12:00:00 AM
-
متن كامل
83198
-
پديد آورنده
شريف هاشمي
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/04/27
-
عنوان به انگليسي
A Review of Research on various Methods of Bridge Seismic Improvement using Prestressing
-
كليدواژه هاي فارسي
بهسازي لرزهاي، ترميم، پيش تنيدگي، پل، ستون بتني، الياف پليمري، مركزگرا، استرند
-
كليدواژه هاي لاتين
Seismic improvement, Retrofit, Prestressing, FRP, Bridge, Concrete Column, Self centering, Strand
-
لينک به اين مدرک :