چکيده
يكي از پديده هاي موثر در حركت قطار در تونل ها پديده پيستوني در تونل مي باشد. بطوري كه اين پديده در تهويه تونل و ايستگاه ها موثر بوده و باعث ايجاد جريان هوا در سيستم تونل مي گردد. يكي از موارد حائز اهميت در ساخت تونل براي قطار هاي سريع السير محاسبه ميزان نيروي مقاوم القايي ناشي از اثر پيستوني در ورود قطار به تونل مي باشد. اين پارامتر مي تواند در برخي موارد منجر به آسيب به قطار و يا واژگوني و يا خارج شدن از خط گردد. با توجه به سرعت هاي بالاي قطار هاي سري السير محاسبه ميزان نيروي مقاوم جريان هوا در ورود به تونل و موج ايجاد شده در تونل در اين تحقيق مد نظر قرار گرفته است. هدف اين تحقيق مدلسازي و بررسي موج فشاري ايجاد شده در اثر ورود قطار به تونل و محاسبه پارامتر هاي موثر و تعيين حداكثر سرعت مجاز در ور.ود قطار به تونل، و در نهايت بررسي اين پديده با بكار گيري هود در ابتداي ورودي تونل مي باشد. در انتها اثر حضور هود با طول معين و دريچه هاي مختلف مورد بررسي قرار مي گيرد.