چکيده
در اين تحقيق به برر سي ساختار چاله سياه صوتي)ABH )وكاربردهاي آن در كاهش نويز و ارتعا شات مي
پردازيم. بدين گونه كه در ف صل اول به معرفي اهميت كنترل ارتعا شات در سازها و رو شهاي كه تا به حال
ارائه شده پرداختيم. بعد از آن به بيان تاريخچه چاله سياه صوتي مي پردازيم و منشا پيدايش آنها را شرح
ميدهيم . سپس در انتها ساختار ABH را شرح ومزاياي آن را ن سبت به ديگر رو شهاي كنترل ارتعا شات
توضيح ميدهيم و بعد از آن به معرفي روش پياده سازي آن ميپردازيم.
در فصللل دو تئوري حاكم بر سللاختار چاله سللياه صللوتي تاثير پارامترهاي گوناگون بر روي آنها را شللرح
ميدهيم و همچنين در ادامه به موارد استفاده شده و انواع گوناگون آن و مزاياي آن ها در زمينه حمل و نقل
ريلي نيز مي پردازيم. در ادامه اين فصللل نحوه برداشللت انر ي از چاله سللياه صللوتي با اسللتفاده از مبدل
پيزوالكتريك را شرح ميدهيم و همچنين نتايج استفاده از سيستم كنترل ارتعاشات كوپل شده جهت كنترل
ارتعاشات به صورت نيمه فعال را بيان ميكنيم.
در فصل سو به مطالعه پارامتريك ساختار چاله سياه صوتي ميپردازيم، در اين فصل تك تك پارامترهاي
كه در ساختار ABH تاثير ميگذارند را مورد مطالعه قرار ميدهيم و مطالعات را جهت بهينه سازي ساختار
ادامه ميدهيم. در نهايت نحوه بهينه سازي را بسته به كاربرد مورد نظر شرح داديم.
در ف صل چهار به مدل سازي المان محدود آن با ا ستفاده از نر افزار كام سول مي پردازيم و نتايج آن را با
ا ستناد به يك مقاله مرجع تاييد ميكنيم. در اين ف صل در انتها شبيه سازي صورت گرفته و نتايج به د ست
امده را تجزيه تحليل كرديم.
در آخر نيز به نتيجه گيري و پيشللنهادهاي احتمالي در زمينه ي امكان برداشللت انر ي به اسللتفاده از مواد
اكستيك مي پردازيم.