چکيده
در اين پروژه، نتايج بدست آمده در اين تحقيق، بحراني بودن پاي جوش و ريشه جوش از لحاظ شروع ترك، انتخاب صحيح مواد براي توزيع مناسب حرارت و جلوگيري از ايجاد تنش پسماند، استفاده از جوشكاري با حرارت پايين جهت جلوگيري از تنش پسماند، بكار بردن عمليات حرارتي جهت تنش زدايي، كاهش دادن ضريب تمركز تنش جوش توسط افزايش طول ساق جوش، استحكام بالاتر جوش با طول ساق بالاتر و دقت روش سه قسمتي جوش تا حدود 10% بيشتر، مي باشد. افزايش استحكام قطعه و جوش ماهيچه اي، تحت بارهاي نوساني با دامنه متغير كه تحليل دقيق آن پيچيده است، توسط اجزا محدود مهمترين دستاورد خستگي قطعه پايدار كننده خودرو تحت بارگذاري متناوب در قسمت جوش ماهيچه اي مورد بررسي قرار گرفته است. استحكام، طراحي، تقويت و بدست آوردن نقاط بحراني جوش ماهيچه اي از نظر حرارتي، استاتيكي و خستگي و بهينه سازي جوش در اينجا انجام شده است. قطعه پايدار كننده، قطعه اي از سيستم تعليق خودرو است، كه وظيفه پايدار كردن كابين خودرو را در برابر بارهاي وارده از طرف جاده بر عهده دارد. در اين تحقيق، ابتدا استحكام استاتيكي و خستگي و تنش پسماند ايجاد شده در جوش بصورت تحليلي بررسي شده است. سپس مدلسازي قطعه و تحليل المان محدود انجام مي شود. بعد از اين مرحله، خصوصيات مكانيكي قسمتهاي مختلف قطعه بصورت دقيقي در نظر گرفته مي شود، بطوريكه بدليل تمركز روي جوش، انتخاب مواد اين قسمت بسيار حائز اهميت است. نهايتا، تحليل هاي حرارتي و تنش پسماند انجام مي شود و تنشهاي استاتيكي براي نيروهاي دو محوري و بدست آوردن نقاط بحراني قطعه و جوش ماهيچه اي و خستگي و عمر ناشي از نيروهاي دو محوري وارد از طرف جاده بر قطعه، توسط تحليل اجزا محدود بدست مي آيد. در اين پروژه، نيروهاي وارده بر قطعه، ابعاد جوش و خصوصيات مكانيكي جوش و شبيه سازي جوش مورد بررسي قرار گرفته است. در ايده اي جديد سعي بر تقسيم جوش به سه قسمت و در نظر گرفتن خصوصيات مكانيكي متفاوتي براي آن شده است، كه نتايج آن با هم مقايسه شده است.