چکيده
پديدة ضربه معضلي است كه مستقيماً بر عملكرد موتور تأثير مي¬گذارد. اين پديده از طريق تحديدِ دما و فشار گاز انتهايي، نسبت تراكم موتور را محدود مي¬نمايد، با محدود شدن¬ِ نسبت تراكم و عدمِ افزايشِ آن، توان و گشتاورِ خروجي موتور نيز محدود شده و قابل افزايش نخواهد بود. يكي از فاكتورهاي بسيار مهم در اين راستا نوع سوخت است. توانايي يك سوخت در مقابله با ضربه توسط عدد اكتان آن سوخت ارزيابي مي¬شود، عدد اكتانِ بالاتر بر مقاومت بيشتر در برابر ضربه دلالت دارد. عدد اكتان مي¬تواند از طريق پروسة پالايش و يا توسط افزودني¬هاي ضد ضربه نظير الكلها، آلكيلهاي سرب وغيره افزايش يابد. علاوه بر نوع سوختِ مورد استفاده، پارامترهاي زيادي بر كيفيت و چگونگي وقوع ضربه تأثير دارند. اين پارامترها، پارامترهايي هستند كه دما و فشار گازِ انتهاييِ جلوي جبهة شعله و زمان مورد نياز براي سوختنِ مخلوط سوخت و هوا را تحت تأثير قرار مي¬دهند، لذا آنها را مي¬توان به دو دسته تقسيم كرد؛ پارامترهاي ورودي موتور و پارامترهاي طراحي. بنابراين و با توجه به مطالب فوق مي¬توان گفت؛ ضربه پديده¬اي است كه به سه عامل كيفيت سوخت، نحوة طراحي موتور و شرايط عملكردِ آن بستگي داشته و از طريق اين سه عامل مي¬توانيم اين پديده را كنترل كرده و از وقوع آن جلوگيري نمائيم.