چکيده
امروزه سازندگان خودرو به دنبال كاهش وزن اعضاي سازه اي و غيرسازه اي با به كارگيري تكنولوژي هاي نوين همچون ورق هاي دوخت شده با جوش(TWB) مي باشند. استفاده از ورق هاي دوخت شده با جوش پس از آنكه خودروسازان كاهش وزن را الويت اول طراحي محصولات خود قرار دادند، رونق يافت. اين تكنولوژي با فراهم آوردن امكان داشتن بلانك اي اوليه با ضخامت هاي متفاوت قبل از فرآيند پرسكاري به طراح اين اجازه را مي دهد كه با به كارگيري از الگوريتم هاي بهينه سازي، توزيع بهينه اي از مواد را در سطح قطعه داشته باشد. اما پيش از بهينه سازي بر روي پنل كف همچون ساير اجزاء بايد پارامترهاي مهم در طراحي آن مشخص شوند. اين پنل از اعضاي سازه اي تاثيرگذار بر سطح ارتعاشات خودرو مي باشد، بنابراين بايد دقت كرد كه در بهينه سازي اين عضو پارامترهاي ارتعاشي حفظ شوند. در اين پايان نامه با كمك الگوريتم ژنتيك اقدام به بهينه سازي ابعادي پنل كف خودرو با در نظر گرفتن امكان به كارگيري تكنولوژي ورق هاي دوخت شده با جوش به منظور كاهش وزن با حفظ پارامترهاي موثر در طراحي آن نظير فركانس هاي طبيعي، دامنه شتاب منتقل شده، سختي خمشي و سختي پيچشي پرداخته مي شود.