چکيده
كامپوزيتهاي زمينه فلزي (MMC) مدتهاي مديدي وجود در فصل يك مقدمه¬اي در مورد استفاده از كامپوزيت¬هاي زمينه فلزي در صنعت خودرو و دلايل استفاده مورد بررسي قرار گرفته¬است، در فصل دوم كامپوزيت¬هاي زمينه فلزي و اجزاي تشكيل دهنده آن معرفي مي¬گردد، در فصل سوم به كاربردهاي كامپوزيت¬هاي زمينه فلزي در صنايع مختلف مخصوصاً خودرو اشاره شده¬است، فصل چهارم نيز در مورد روش¬هاي توليد كامپوزيت¬هاي زمينه فلزي مي¬باشد فصل پنجم مربوط به روش¬هاي تحليل عددي و شبه¬سازي كامپوزيته¬هاي زمينه فلزي مي¬باشد. در پايان هم نتيجه گيري بحث ارائه مي¬گردد.داشتند، اما به عنوان مواد مهندسي قابل پذيرش تنها از نيمه دوم قرن بيستم مورد توجه قرار گرفتند، از مزاياي قطعات ساخته شده از جنس كامپوزيتهاي زمينه فلزي به جاي مواد معمولي، ميتوان به مواردي همچون كارايي بالاتر در عملكرد، كاهش وزن قابل توجه، مقاومت به سايش بسيار بالا، مقاومت مناسب به خستگي چرخه زياد در دماي بالا، مقاومت مطلوب به سايش لغزان و خزش، كاربردهاي ميرايي و جذب انرژي در خودرو، صرفه اقتصادي (در بيشتر موارد با در نظر گرفتن افزايش عمر قطعه) و فقدان مشكلات زيستمحيطي و ... اشاره نمود، از اين¬رو اين كامپوزيت¬ها در صنايع خودرو¬سازي كاربرد¬هاي زيادي پيدا كرده-اند، يكي از كاربردهاي اوليه و موفق اين مواد در موتور خودرو، پيستونهايي از جنس آلومينيوم تقويت شده در موتور هاي ديزلي و اتومبيلهاي مسابقهاي و استفاده از كامپوزيت زمينه Al تقويت شده با تركيبي از ذرات در آستر سيلندر ، همچنين استفاده در ميل گاردان، دسته شـاتون، سوپاپهاي ورودي و خروجي، ديسك ترمز و كاسه ترمز و... .[1]