چکيده
افزايش كارائي خودرو به ويژه افزايش بازده موتور، يكي از مواردي است كه سازندگان خودرو از همان سالهاي اوليه اختراع موتور به دنبال آن بودند. امروزه نيز به دليل كمبود سوخت، گران شدن آن و همچنين جدي شدن مسأله آلودگي محيط زيست اهميت ساخت موتورهايي با بازده بالا و مصرف بهينه بسيار بيشتر شده است. بنابراين توليد كنندگان خودرو هر ساله با بكار بردن آخرين دستاوردهاي خوديكي از روشهاي رسيدن به اين هدف مهم، بررسي انواع سيستم هاي جرقه زني و انتخاب بهترين سيستم با توجه به شرايطي نظير زمان بندي جرقه زني، جنس مواد بكار رفته و ... است.به عنوان مثال زمان جرقه براي تعيين پيشرسي جهت حصول مناسب ترين گشتاور موتور، كمترين مصرف سدر اين سمينار اهميت و نقش حياتي سيستم جرقه زني در ميزان بازده و آلايندگي موتور، انواع مختلف اين سيستم ها و اجزا تشكيل دهنده آنها مورد بررسي قرار گرفته است. دسته بندي سيستم¬هاي جرقه¬زني با توجه به تفاوت آنها در موارد زير صورت گرفته است: الف- نحوه شكلگيري و توليد جرقه به چه صورتي است؟ ب- زمان بندي جبر همين اساس سيستم¬هاي جرقه¬زني قديمي كه در مورد آنها بحث شد شامل، سيستم¬هاي مغناطيسي يا مگنتي، سيستم¬هاي جرقه¬زني با قابليت سوئيچ كردن و سيستم¬هاي جرقه راه¬اندازي شده به كمك باتري، سيستم جرقه با زمانبندي مكانيكي بودند. اما سيستم¬هاي جرقه¬زني امروزي كه در اين فصل به آنها اشاره شد، عبارت بودند از: سيستم جرقه الكترونيكي، سيستم جرقه الكترونيكي ديجيتالي، سيستم جرقه¬زني بدون دلكو، سيستم جرقه ليزر القائي و سيستم احترادر پايان نيز بايد به اين نكته اشاره كرد كه امروزه جهت¬گيري سازندگان موتور در اغلب بخش¬ها به سوي كنترل تمام اتوماتيك سيستم¬ها ميباشد. با توجه به اين امر، در زمينه سيستم¬هاي جرقه¬زني نيز به منظور بهبود كيفيت جرقه و بالا بردن دقت در زمان جرقه¬زني به تناسب سرعت موتور و بار اعمالي بر آن، گرايش متخصصين و طراحان به سمت سيستمهاي پيشرفته و جايگزين كردن اجزاء الكترونيكي به جاي المان¬هاي مكانيكي مي¬باشد.ق پلاسما. كه البته هر يك از اين سيستم ها انواع مختلفي را شامل مي شوند.رقه چگونه تنظيم مي¬شود؟ ج- اينكه ولتاژ بالا چگونه ميان شمع¬ها توزيع مي¬شود؟وخت و آلايندگي، افزايش قابليت رانندگي و كمترين كوبش موتور به كار برده مي شود. سعي در ساخت موتورهايي با امكان توليد قدرت بيشتر و مصرف كمتر نسبت به گذشته را دارند.