چکيده
در چند دهه اخير در خصوص رسوب ذرات معلق و مايع بر روي سطوح سرد و گرم، مطالعات قابل ملاحظه¬اي صورت گرفته است. رسوب ايجاد شده توسط ذرات موجود درمحفظه¬ي احتراق موتورهاي احتراق داخلي بر روي بخش هاي مختلف آن به ويژه سوپاپ ها يكي ازمسايل تاثيرگذار بر كاركرد و طراحي موتور مي باشد. هدف از مطالعه ي رسوب ذرات به دست آوردن استراتژي هاي موثر بر كنترل رسوبات,درك درستدر اين كار انجام شده سعي بر اين بوده تا بتوانيم عوامل اصلي و موثر بر رسوبات اجزاي موتور-هاي احتراق داخلي خصوصا سوپاپ ورودي را معرفي كنيم . و همچنين در اين كار انواع روش-هاي ايجاد رسوب كه مي¬توان به سه دسته¬ي تشكيل رسوبات سوخت روي صفحه¬ي داغ ، تشكيل رسوبات روي ست¬آپ ساخته شده براي شبيه¬سازي مكانيزم سوپاپ¬ها و تشكيل رسوب روي موتور واقعي تقسيم كرد ؛ معرفي شده¬اند. و از ديگر كارهاي صورت گرفته در اين كار اشاره به روش¬هاي تحليل رسوبات براي شناخت ماهيت رسوبات مي¬باشد . و در نهايت هدف اصلي اين كار را مي¬توان اين گونه بيان كرد : بررسي مشخصات رسوبات سوپاپ ورودي و رونتايج نشان مي¬دهند كه منابع تشكيل¬رسوب در موتور¬¬¬ و به¬ ويژه درقسمت هاي سر سيلندر ، كف پيستون وسوپاپ ورودي عبارتند از: سوخت, ناخالصي هاي موجود در سوخت, افزودني هاي سوخت وروغن,مواد ناشي از سايش اجزاي موتور, آلودگي هاي موجود در هوا و اين رسوبات در رنج دمايي 230-350 درجه¬ي سانتيگراد تشكيل مي¬شوند .شن شدن مكانيسم تشكيل آن و پيدا كردن راه حلي براي كنترل اين رسوبات . از حمل و نقل ذرات ,مكانيزم ها و عوامل فيزيكي موثر بررفتاررسوب است [1].