چکيده
كاهش پساي آيروديناميكي خودروها از ابتدا با ايجاد تغييراتي در بدنه به¬دست آمده است، ولي در اينجا شيوه-هايي كه بدون تغيير ظاهر بدنه با اضافه نمودن ابزارهايي كه تاثير گذار در خواص جريان (لايه مرزي، جدايش جريان، به هم پيوستن دوباره جريان، گردابه¬ها، ناحيه ويك) مي¬باشند، الگوي جريان اصلاح گرديده و در نتيجه از نظر آيروديناميكي به شرايط مطلوب مي¬رسند. اين ابزارها در خودروهاي سنگين، مدل SUV (شاسي بلند) و مدل Ahmed اصلاح شده مرور گرديدند، كه هر كدام محدوديت¬ها و مزاياي مربوط به خود را دارا بودند. در ميان آنها استفاده از توليد كننده¬گان گردابه¬ها به لحاظ كاهش پسا و همچنين كاهش برآي قابل قياس بدون ايجاد مشكلات اساسي براي خودروهاي سواري مناسب به نظر مي¬رسند.