چکيده
در مطالعه نحوه عملكرد سيستم كروز كنترل، مشاهده ميشود كه اصليترين عملگر آن دريچه گاز است. درواقع، كروز كنترل با تغيير در موقعيت دريچه گاز، ميزان هواي ورودي را تنظيم ميكند تا اختلاف سرعت موجود با حد مطلوب جبران شود. بنابراين پيشرفتهاي حاصل شده در زمينه دريچه گاز، اگرچه همگي آنها بمنظور بهبود عملكرد كروز كنترل نبودهاست، بطور غيرمستقيم باعث بهبود چشمگير عملكرد كروز كنترل شدهاست. اين موضوع به اين علت است كه در تمامي سيستمهاي كنترلي از جمله كروز كنترل پاسخ زماني و تاخير عملگر عامل مهمي در بهبود تاخير، خطا و فراجهش پاسخ سيستم كنترلي است. يكي از پيشرفتهاي در زمينه دريچه گاز در نحوه كنترل آنها ميباشد. تقريبا ميتوان گفت تا دهه 1960 ميلادي دريچه گاز بصورت مكانيكي كنترل ميشد كه جهت استفاده در كروز كنترل مناسب نبود. با روي كار آمدن كنترلهاي كابلي، نسل اول كروز كنترلها ايجاد شد. با پيشرفت تكنولوژي و استفاده از سيستمهاي الكتريكي و كامپيوتري در خودروها، دريچه گازهاي با كنترل الكتريكي پا به عرصه گذاشتند. اين فناوري كنترل جديد دريچه گاز باعث بهوجودآمدن نسل جديد كروز كنترلها گرديد. اگرچه درسالهاي اخير پيشرفتهاي زيادي در كنترل دريچه گازهاي الكترونيكي وجود داشته اما نميتوان گفت در هسته تكنولوژي آن پيشرفت اساسي اتفاق افتادهاست. از پيشرفتهاي چشمگير ديگر در زمينه دريچه گاز موتورهاي احتراق داخلي ميتوان به نوع انحصاري دريچه گاز و موتورهاي بدون دريچه گاز اشاره كرد. دريچه گازهاي انحصاري چالاكتر بوده و باعث گشتاور خروجي بيشتر موتور ميشود. اين امر سبب ميشود كروز كنترلهاي اين نوع خودروها عملكرد بهتري داشته باشند. نكته جالب توجه در مورد موتورهاي بدون دريچه گاز، اين است كه عملگر اصلي كروز كنترل اين نوع خودروها سوپاپ ورودي هوا بهجاي دريچه گاز حذفشده ميباشد.