چکيده
وضع و اعمال قوانين سختگيرانه كنترل آلايندگي ها و تلاش براي مصرف كمتر سوخت موجب گرديده است كه هر روز زمينه كاربرد علم كنترل در خودرو با هدف بهبود احتراق بيشتر شود. اين اهداف شامل بهينه سازي عمل احتراق، مشاهده فرآيند، كاهش ناپايداري ها و عواقب آنها خصوصا آلاينده ها است كه نهايتا منتج به بهبود عملكرد سيستم، افزايش بازده و كاهش آلاينده ها مي گردد. در حالت ديگر، هدف افزايش پايداري دامنه با استفاده از كاهش ارتعاشات بوسيله جفت كردن مدهاي ارتعاشي و احتراق است. هنگامي كه سيستم هاي احتراقي مجبور به رعايت استاندارد هاي آلايندگي ميشوند، بالطبع طراحي و عملكرد آنها هم پيچيده ميشود تا جايي كه ديگر سنسور هاي قديمي جوابگوي نيازهاي جديد نيستند. اينجاست كه طراحي و توسعه ي سنسور هاي جديد مطرح ميگردد و شركت هاي توسعه دهنده، با سرمايه گذاري و توسعه ي اين ابزار، سعي در جذب بازار مهم سنسور ها دارند. در اين سمينار قصد داريم پس از بررسي سيستم هاي كنترلي و شناسايي نيازهاي جديد اندازه گيري، سنسور هاي موجود در رابطه با كنترل احتراق را مورد بررسي قرار داده و در مواردي، نگاهي به آينده ي اين صنعت داشته باشيم. بديهي است كه حجم بالاي سنسور هاي مورد استفاده، اجازه ي بررسي همه ي آنها را به ما نمي دهد و در اينجا، مهمترين آنها را مورد بررسي قرار ميدهيم.