چکيده
براي جابجايي و حمل و نقل سيالات گوناگون از تانكرها استفاده مي¬شود. اين تانكرها شامل انواع متعددي مي¬شود. در همه¬ي اين نوع تانكرها مشكلاتي از جهت پايداري و كنترل¬پذيري به دليل تلاطم مايع وجود دارد. از آنجا كه در خودروهاي باري حامل سيال به دليل بالا رفتن مركز جرم و همچنين ارتعاش و تلاطم مايع درون تانكر وضعيت پايداري و رفتار خودرو تحت تاثير قرار ميگيرد لذا لازم است كه با روش¬هايي كاربردي تاثير اين پديده به حداقل برسد تا علاوه بر افزايش پايداري و كنترل¬پذيري خودرو راحتي راننده و همچنين عمر بالاتر قطعات مكانيكي تضمين گردد. براي اين منظور روش¬هاي گونانگوني به صورت سنتي مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه با مدلسازي و بهينه¬سازي روش¬هاي جديدي براي كنترل اين پديده پيشنهاد شده است. به صورت كلي تكنولوژي¬هايي كه براي كاهش اثر پديده sloshing و بهبود رفتار خودروي حامل سيال وجود دارد به دو دسته كلي تقسيم مي¬شود. در دسته اول تكنولوژي¬هايي وجود دارد كه اساس كار آن¬ها برمبناي دمپ كردن انرژي سيال درون تانكر است و دسته دوم شامل تكنولوژي¬هايي مي¬شود كه سعي بر بهبود رفتار خودروي تحت تاثير اين پديده قرار دارد مي¬شود. در اين سمينار پس از معرفي هريك از اين دو دسته كلي به ويژگي¬ها و انواع مختلف روش¬ها و همچنين نحوه عملكرد آن¬ها پرداخته شده است.