چکيده
همراه با پيشرفت تكنولوژيكي صنعت خودروسازي، سازندگان سعي بر برآوردن نيازهاي ديگري همچون كاهش آلودگي هواي محيط زيست و آلودگيهاي صوتي داشته اند. جهت كاهش امواج صوتي منتشره از موتور، سعي مي شود محفظه ي اطراف موتور ١ تا حد ممكن بسته تر طراحي گردد تا مانع خروج صدا به كابين راننده و محيط بيرون شود. همچنين زيبايي بدنه ي بيروني خودرو نيزعدم كارايي مناسب در جهت هدايت جريان هواي گرم به فضاي بيرون و دفع گرماي بدنه ي موتور و رادياتور خودرو و درنتيجه افزايش مقدار دماي محفظه ي اطراف موتور، موجب اختلال در عملكرد سيستم خنك كاري و نيز آسيب رساني به اجزاء و قطعات حساس به دما در اين فضا مي گردد. از ادر پروژه ي انجام شده ابتدا به معرفي سيستم خنك كاري خودرو و ضرورت آن پرداخته و لزوم انتقال حرارت مناسب در سيستم خنك كاري خودرو مي پردازيم.سپس هدف سيستم خنك كن و وظيفه ي آن در خودرو را تشريح خواهيم كرد.در ادامه به تشريح انواع سيستم خنك كن از لحاظ سيال عامل پرداخته و به بررسي هريك مي پردازيم. .سپس تاثيرات متقابل سيستم خنك كاري و ساير سيستم هاي خودرو را بررسي خواهيم كرد. در ادامه به معرفي و تشريح كامل اجزاي سيستم خنك كاري خودرو كه در اكثر خودرو ها استفاده مي شود خواهيم پرداخت .سپس به مساله ي انتقال حرارت ولزوم استفاده از سيستم هاي حرارتي با بازده بالا پرداخته و روش هاي مختلف افزايش انتقال حرارت در سطوح ، به ويژه مبدل هاي حرارتي و فناوري هاي مربوطه در سال هاي اخير خواهيم پرداخت و سپس افزايش انتقال حرارت در سيستم ها ي حرارتي موتور خودرو را بررسي خواهيم كرد.ينرو هميشه سعي مي شود طراحي مناسبي به جهت برآورد اكثر نيازهاي فوق صورت پذيرد. هميشه مدنظر بوده است. از طرفي ملاحظات انتقال گرماي موتور اين طراحي ها را محدود مي كند.