چکيده
امروزه مسايل و مشكلات مرتبط با امر جابجايي در كلان شهر، به شكل ازدحام ترافيك، اتلاف زمان، آلودگي هوا و ساير مزاحمت هاي محيط زيستي خودنمايي مي كند. همراه با رشد سريع جمعيت شهري و توسعه ي شهرها، عامل مهمي كه در ابعاد گوناگون زندگي انسانها موثر بوده ومورد توجه قرار مي گيرد، حمل ونقل ترافيك است. جابجاشدن انسانها در شهرهاي بزرگ از بابت زمان، ايمني، هزينه داراي اهميت خاصي بوده ومورد توجه مديران شهري مي باشد. حمل ونقل ريلي به شيوه مترو به علت دارا بودن مزيتهايي از قبيل سرعت، پاك وبدون آلودگي محيط زيست، جابجايي انبوه ، داراي جايگاه ويژه در حمل ونقل شهري مي باشد. با توجه به اينكه مترو براي عمليات پارك و تعمير قطارهاي در حال استفاده در شبكه به دپوها و پاركينگ هاي اختصاصي نياز دارد. در حال حاضر اين دپوها و پاركينگ ها بعلت توسعه روزميني بخش زيادي از زمين شهري را اشغال ميكنند. با توجه به ارزش و اهميت فضاهاي روزميني براي توسعه تجاري و اقتصادي، دپو بعنوان بخش مهمي از سيستم شبكه مترو بعلت استفاده از فضاي زياد در روي زمين باعث ايجاد چالش هايي در توسعه آن بصورت روزميني شده است. از اين رو توسعه دپو بصورت زيرزميني اهميت پيدا ميكند.
هدف از انجام اين سمينار معرفي دپوها و پاركينگ هاي شبكه مترو و همچنين مباني طراحي آنها در شبكه مترو مي باشد. در اين سمينار حالت هاي توسعه دپوها و پاركينگ هاي شبكه مترو بررسي شده و كارهاي انجام شده در زمينه طراحي دپوها در داخل و خارج كشور مورد تحقيق قرار گرفته است.