چکيده
چكيده
در حال حاضر، بخش حمل و نقل با ميزان بسيار زيادي از مصرف سوختهاي فسيلي و اثرات مخرب و قابل
توجه زيستمحيطي همراه است. استفاده از خودروهاي الكتريكي ميتواند بعنوان يك جايگزين، ميتواند به كاهش
و تخفيف اين مشكلات كمك كند. براي گسترش استفاده از اين خودروها در آيندهي نزديك بايد برنامهريزي
صورت بگيرد و زيرساختهاي لازم پيشبيني شوند. يكي از اين زيرساختها موضوع شارژ اين خودروهاست كه با
توجه به حجم بالاي استفاده از آنها در آينده، در صورت عدم برنامهريزي و كنترل صحيح ميتواند منجر به ايجاد
مشكلاتي مثل اضافهبار، افزايش بار ماكزيمم، ايجاد قلهي بار جديد در سيستم، افزايش تلفات و هارمونيك شبكه
و... شود. در سالهاي اخير، با توسعهي مفهوم شبكهي هوشمند، با در نظر گرفتن خودرو بعنوان يكي از بازيگران
اين شبكه ميتوان خدمات قابل توجهي را براي قسمتهاي مختلف شبكهي قدرت مانند سيستم توليد، انتقال،
توزيع و سمت مصرف پيشنهاد كرد. از خدمات جانبي كه اين خودروها ميتوانند فراهم كنند ميتوان به خدمات
كنترل فركانس و امنيت سيستم مانند پشتيباني از توانهاي اكتيو و راكتيو شبكه به منظور بهينهسازي منحني
بار و تلفات سيستم، رزرو چرخان و غيرچرخان و نيز پشتيباني از منابع انرژي تجديدپذير در شبكهي هوشمند
اشاره كرد. كه برخي از آنها نيازمند استفاده از فناوري خودرو به شبكه يا V2G هستند و براي اينكه صاحبان
خودرو تمايل به مشاركت در اين سيستم داشته باشند بايد به آنها تسهيلات تشويقي مانند كاهش قيمت شارژ ارائه
شود. شرط اصلي براي دسترسي به اين خدمات، اتخاذ روشهاي صحيح براي مديريت شارژ و دشارژ اين
خودروهاست، به اين ترتيب نياز به يك عامل جديد تحت عنوان بهرهبردار ناوگان در سيستم احساس ميشود. اين
بهرهبردار بعنوان واسط بين شبكه و خودرو عمل ميكند و وظيفهي تامين شارژ خودروها را تحت رويكردهاي
مناسب دارد. استراتژيهاي كنترل شارژ به دو دستهي كلي متمركز و نامتمركز تقسيم ميشوند كه با توجه به
شرايط و زيرساختهاي موجود بايد تصميمگيري شود كه كدام استراتژي براي يك منطقه اتخاذ شود. با توجه به
حجم عظيم كاربرد قريبالوقوع خودروهاي الكتريكي در آينده مطالعات بسياري در سطح بينالمللي براي انتخاب
سيستم مديريت بهينه در حال انجام است كه با طراحي انواع الگوريتمهاي بهينهسازي و رياضي بدنبال بهترين
روشها هستند. در اين گزارش ابتدا به بررسي مباني شارژ و مديريت شارژ خودروهاي الكتريكي پرداخته شده و
در ادامه بصورت موردي به انواع روشهاي مديريت با اهداف مختلف براي بازيگران مختلف سيستم مانند شبكه،
كاربران خودرو و بهرهبردار ناوگان پرداخته شده است.
واژههاي كليدي: خودروي الكتريكي، مديريت شارژ، V2G ، خدمات جانبي، پشتيباني از توان اكتيو، پشتيباني
از توان راكتيو، پشتيباني از منابع انرژي تجديدپذير، بهرهبردار ناوگان، كنترل شارژ متمركز، كنترل شارژ نامتمركز.