چکيده
امروزه جايگاه داده كاوي را در زمينه هاي مختلف اعم از آموزش، اقتصاد، پزشكي و ساير حوزه ها نمي توان ناديده گرفت. از آنجايي كه تعداد و اندازه پايگاه دادهها در حوزه هاي مختلف بهسرعت در حال افزايش است بنابراين مدلهاي توسعه¬يافته روش¬هاي دادهكاوي ميتوانند در پيشبيني و تصميمگيري شرايط مؤثر و كاربردي باشند. آزمونهاي ورودي به دانشگاهها در كشورهاي مختلف از جمله ايران نيز با توجه به اينكه در طي سالهاي مختلف دستخوش تغييرات بسيار شده و ميشود، ميتواند همواره با كارگيري از الگوريتم هاي مختلف داده كاوي نتايج موثرتري براي پيشبيني و سنجش اطلاعات متقاضيان اين آزمون ها فراهم نمايد. آزمون سراسري هر سال با هدف انتخاب مستعدترين افراد براي ورود به دانشگاهها، توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار ميشود. با توجه به تصويب طرح پذيرش دانشجو توسط مجلس در سال 86، مقرر شد از سال 1390 نمرات حاصل از سوابق تحصيلي داوطلبان در كنار كنكور به عنوان تعدادي از متغيرهاي موثر در محاسبه نمره كل و رتبه داوطلبان در نظر گرفته شود.
در اين تحقيق ابتدا به بيان مفاهيم داده¬كاوي و كاربرد آن در پژوهشهاي مشابه پرداخته و سپس به معرفي تعدادي از الگوريتمهاي مورد استفاده در تفكيك داوطلبان و پيشبيني رتبه آنان و الويت تاثيرگذاري هريك از اين متغيرها ميپردازيم.