چکيده
چكيده
يكي از مسائل كليدي در تقويت بيشتر نقش راه آهن (شهري – بين شهري) در سيستم حمل و نقل،
رسيدن به بالاترين سطح ممكن از امنيت سايبري در برابر تهديدات قابل توجه نسبت به سيستمهاي
سيگنالينگ و مخابرات مي باشد. بنابراين بالا بردن سطح امنيت سيستمهاي سيگنالينگ و مخابرات قطار
امري است ضروري كه پرداختن به آن كمك شاياني به ايجاد يك ناوبري امن مي نمايد.
1 سيستم سيگنالينگ (كنترلي) قطارها كه به آن كنترل اتوماتيك
(ATC (نيز مي گويند، از روشهاي
" و يا تكنولوژي" نرم افزار مخابرات تعريف شده 2 متفاوت كنترلي از قبيل " بر پايه بلايس
3
"(SDR ،(به
منظور تعيين دستورات كنترلي حركت قطار و پيامهاي مشاوره استفاده مي كند و همچنين سيستم
مخابرات نيز به جهت ارتباط راهبرها با يكديگر، راهبر با مركز فرمان و مسافرين بكار گرفته مي شود.
4 روشهاي كنترلي قطار مي تواند مورد نفوذ و حمله هاي امنيت سايبري
از سوي هر شخصي اعم از هكرها
و تروريستها، با استفاده از روشهاي مختلف حمله، قرار گرفته و منجر به خسارتهاي جبران ناپذيري از
جمله برخورد قطارها شوند. در اين راستا اقدامات امنيتي گوناگوني از جمله مكانيزم حفاظتي ERTMS ،
پروژه SECRET در تقابل با حمله هاي الكترومغناطيسي (EM (در راه آهن، بررسي سيستم گسترده
R-GSM و يافتن آسيب پذيري هاي آن و در نهايت ايجاد ارتباطات امن قطار به قطار، و غيره انجام
پذيرفته است كه در اين گزارش سعي بر اشاره اي به انواع حملات موجود در اين بستر و روشهاي مقابله با
آنها شده است.