چکيده
بازارهاي برق در سراسر جهان از مشكلاتي نظير عدم ثبات قيمتها، مشكلات مربوط به قابليت اطمينان و امنيت شبكه و خاموشي هاي پي در پي رنج ميبرند. علاوه بر اين رشد روزافزون مصرف انرژي الكتريكي و نبود متابع توليد كافي و سرمايه گذاري براي سيستم قدرت، بازارهاي برق را بر آن داشته كه از فعاليت شركتكنندگان در بازار براي كاهش مشكلات فوق استفاده كنند. شركت مصرف كنندگان در بازار برق منوط به ايجاد انگيزه در آنان ميباشد. در واقع پاسخگويي بار برنامهاي است كه انگيزه تغيير الگوي مصرف برق را در مصرف كنندگان نهايي ايجاد ميكند. نهادهاي تجميع¬كننده¬ي DR به¬عنوان نهادهاي جديد بازار، نقش يك واسطه را مابين مصرف¬كنندگان و بهره¬برداران مستقل شبكه در بازار برق دارند. اين نهادها، برنامههاي DR را بر روي مصرف¬كنندگان در بازار برق اجرا و مديريت كرده و ميزان DR بدست آمده از اين راه را دوباره در بازارهاي برق مختلف به فروش مي¬رسانند. اين نقش واسط بودن، نهادهاي تجميع-كننده¬ي DR را با دو چالش اصلي روبرو مي¬كند. اينكه آنها نه¬تنها بايد رفتار مصرف¬كنندگان را در موقع پيادهسازي برنامه¬هاي پاسخگويي بار درنظر بگيرند، بلكه همچنين بايد ميزان ريسك عدم قطعيت بازارهاي برق در زمان عرضه (فروش) محصولات پاسخ بار را نيز به كمترين مقدار خود برسانند. اين موارد هزينه هايي به همراه دارد كه لازم است سود از پيش¬تعريف شده توسط نهاد تجميع¬كننده تضمين شود، بنابراين پاسخگويي به بار و قيمت واقعي برق در عمل، دو عامل كليدي در يك بازار برق هستند، زيرا آنها ميتوانند با تضمين سود بحراني نهادهاي تجميع كننده پاسخ بار، كارايي اقتصادي را افزايش داده و عملكرد فني شبكههاي برق را بهبود ببخشند.