چکيده
شكستگي ريل و جوش در راهآهنها بر اساس .عوامل مختلفي مانند جوشكاري نامناسب (پيش گرم ناكافي، تنظيم نادرست درز انتهايي بين دو ريل، عدم رعايت دماي تعادل، عدم رهاسازي تنش و ...)، خستگي ريل، ضربات سنگين وارده از چرخهاي معيوب (تيزي چرخها) و ... اتفاق ميافتد. با انجام مطالعه آماري ميتوان براي بهسازي (تعويض جزئي ريلهاي معيوب در طول خط) و بازسازي (تعويض كليه ريلها در طول خط) برنامهريزي نمود.
در شبكه ريلي ايران، شكستگيها به علت سن بالاي ريلها و فرسوده بودن آنها در بعضي از خطوط و همچنين به خاطر ناديده گرفتن دستورالعمل جوشكاري مانند اجراي جوش در دمايي غير از دماي تعادل و ... در طي عمليات جوشكاري رخ ميدهد.
در اين تحقيق به تجزيه و تحليل اطلاعات آماري شكستگي ريل و جوش با در نظر گرفتن آمار 8 ساله_سالهاي 88 الي 96_ پرداخته خواهد شد و در آن دلايل شكستگيها و راههاي جلوگيري از شكستگيها تشريح خواهد شد.
در فصل اول تعريف ريل، انواع عيوب ريل، راههاي آشكارسازي، راههاي علاج، انواع روشهاي جوشكاري، مزايا و معايب هركدام از روشهاي جوشكاري و خرابي جوشها بيان شده است.
در فصل دوم به شرح منشا عيوب، روشهاي بازرسي ريل، پديده خستگي ريل، گسترش ترك در ريل، اهميت بازرسي ريل و تعريف شاخص شكستگي ريل و جوش پرداخته شده است.
در فصل سوم بر اساس آمار موجود نمودارهاي مقايسهاي زير ترسيم شده است :
1- نمودار شكستگي ريل و جوش هر ناحيه به صورت جداگانه در طي ماههاي مختلف سال (توزيع زماني)
2-نمودار شكستگي ريل و جوش هر ناحيه بر حسب بلاك (توزيه مكاني)
3-نمودار مقايسهاي شكستگي ريل و جوش بر حسب نواحي در كل شبكه راهآهن جمهوري اسلامي ايران
4-نمودار شكستگي ريل و جوش در كل شبكه راهآهن جمهوري راهآهن در طي ماههاي مختلف سال
5-نمودار مقايسهاي شكستگي ريل و جوش كل شبكه راهآهن جمهوري اسلامي ايران در طي سالهاي 1388 الي 1395
و در ادامه جداول محاسبه شاخص شكستگي ريل و جوش نواحي به صورت جداگانه براي هر سال آورده شده است.