چکيده
با توجه به اهميت حوزه¬ي لغزش در سال¬هاي اخير، مطالعات بسياري در اين زمينه صورت گرفته ¬است. پديده¬ي لغزش زماني رخ مي¬دهد كه اصطكاك بين سطح ريل و چرخ كم شود و ازجمله عوامل بسيار مهم و تأثيرگذار ايمني و عدم آسيب وسايل نقليه در زمان شتاب¬گيري و ترمزگيري محسوب مي¬شود. به منظور ارائه روش¬هاي جديد و همچنين ارزيابي روش¬هاي مقابله با پديده¬ي لغزش سيستم هاي آزمايشگاهي تست و كنترل لغزش مي¬توانند به كار گرفته شده و نقاط ضعف و قوت روش¬ها را مشخص نمايند. در اين سمينار به بررسي برخي از تحقيقات انجام¬شده در زمينهي كنترل لغزش در زمان شتاب-گيري و ترمزگيري و همچنين اصول مقياسبندي و ساخت سيستم هاي آزمايشگاهي تست و كنترل لغزش پرداخته خواهد شد. محور اصلي تمام اين مطالعات پديده¬ي لغزش و تلاش براي مقابله با اين رخداد است. در نهايت در اين سمينار با بيان روش¬هاي كنترلي پيشنهاد شده در مقالات مختلف و همچنين بررسي ساخت و طراحي سيستم¬هاي آزمايشگاهي تست ساخته شده در دنيا و روش هاي مختلف مقياسبندي اقدام به تحليل اين اين سيستم هاي آزمايشگاهي خواهيم پرداخت و در انتها يك مدل براي ساخت يك سيستم آزمايشگاهي تست و كنترل لغزش پيشنهاد خواهد شد.