چکيده
چكيده
سيستم تعليق يا فنربندي قسمتي از خودرو است كه باعث ميشود نوسانات حاصل از حركت خودرو برروي سطوح ناهموار به جِرم معلق كه شامل اتاق، شاسي، متعلقات و سرنشينان وارد نشود. سيستم تعليق از جِرم فنربندي شده، فنر، كمك فنر و جِرم فنربندي نشده تشكيل شده است. سيستم تعليق خودرو دو وظيفه مهم را برعهده دارد كه يكي جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها بر اثر ناهمواريهاي جاده و ديگري تماس مؤثر لاستيك چرخ ها با سطح جاده است. در سيستم تعليق خودرو هميشه دو مقوله مورد بحث بوده : يكي كيفيت سواري دادن و ديگري قابليت هدايت و كنترل، كه اين دو مرتباً در تضاد با يكديگرند. به عبارت ديگر، بهبود يكي باعث بروز اشكال در ديگري ميشود. سيستم تعليق خودرو بعنوان يكي از سيستم هاي مهم در خودرو يكي از كانون هاي اصلي مهندسي اتومبيل مي باشد .
تعليق اصطلاحي است كه به مجموعه فنر ها، كمك فنرها و اهرم بندي هايي كه به چرخ هاي خودرو متصل
مي گردد اطلاق مي شود در وسائل نقليه موتوري سبك و سنگين جهت تعديل اثرات نا مطلوب ناشي از ناهمواري سطح جاده از سيستم تعليق استفاده مي كنند . اين اثرات باعث خستگي راننده و سرنشينان آن
مي شود بطوريكه اين وضع موجب به خطر افتادن سلامتي انسان شده و نهايتاً كاهش بازده راننده و همچنين كاهش عمر مفيد قطعات خودرو را بدنبال خواهد داشت . سيستم تعليق از همان زمان اختراع خودرو بكار گرفته شده بود و در طول زمان كامل تر شده است . اين تكامل جنبه هاي مختلفي داشته كه نتيجتاً قابليتهاي جديدي را بدنبال آورده است . بطوريكه درصد قابل توجهي از انرژي حاصل از ارتعاشات و نوسانات ناشي از ناهمواري سطح جاده توسط فنر و دمپر سيستم تعليق جذب و مستهلك مي شود. كار تعليق خودرو، در به حداكثر رسانيدن اصطكاك بين لاستيك و سطح جاده، براي فراهم آوردن هدايت پايدار، دست فرمان خوب و اطمينان از اينكه سرنشينان در راحتي بسر مي برند، خلاصه مي شود. در اين مقاله بنده به كاوش چگونگي كاركرد سيستم تعليق بادي مي پردازم و اينكه در طول سالها چگونه متحول شده و اينكه طراحي سيستم هاي تعليق در آينده به كدام جهت سوق پيدا خواهد نمود.