چکيده
تاير به عنوان آخرين عضو متحرك از سيستم انتقال قدرت و رابط بين خودرو و جاده ميباشد كه نقش مهمي در كنترل خودرو برعهده دارد و تمام نيروها و گشتاورهاي وارد بر تاير كه ديناميك خودرو را تحت تاثير قرار ميدهد در ناحيه¬ي سطح تماس تاير بازمين1 عمل كرده مطالعه¬ي آنها براي شناخت كارايي2 خودرو در كيفيت رانش و چگونگي كنترل و هدايت وسيله نقليه در سرعتهاي بالا ضروري است. در سرعتهاي بالا تاير ممكن است با پديده اي بنام موج ايستا 3 روبرو شود، ساختار تاير پس از خارج شدن از سطح تماس بازمين زماني را نياز دارد تا تنش خود را آزاد كند و دوباره در دور بعدي تحت فشار و كشش قرار بگيرد كه ممكن است در سرعتهاي بحراني(وابسته به فركانس طبيعي وجنس تاير) اين فرصت را پيدا نكند. اگر تغييرات تنشهاي وارده به تاير را بصورت موج تنش در نظر بگيريم در سرعت مشخصي محيط دور تاير ضريب صحيحي از طول موج تنش در دور تاير ميشود و اصطلاحا موج تنش ساكن ميشود. سرعت آستانه4 ايجاد موج ايستا Vth به جنس¬- سفتي و فركانس طبيعي تاير بستگي دارد وسفتي تاير به چگالي وميزان نيروي طولي (كششي) اعمال شده در تاير وابسته است.در اين سمينار ابتدا خصوصيات مكانيكي تاير راتوصيف كرده سپس به بررسي تحقيقات انجام شده در مورد اثر سرعت دوراني بالا و موج ايستا بر استحكام تاير و طبقه بندي اين پژوهش¬ها پرداخته خواهد شد.
كلمات كليدي : امواج ايستا ٬ سرعت بحراني و فوق بحراني٬ پارامترهاي تاير ٬ خصوصيات مكانيكي تاير ٬ سطح تماس تاير با زمين ٬ فركانس طبيعي ٬رزونانس