چکيده
مهمترين عاملي كه سبب شد سازندگان خودرو در ساخت سيستم سوخت رساني خودروهاي خود
از سيستم انژكتور به جاي كاربراتور استفاده كنند، مزيت سيستم سوخترساني انژكتوري براي
دستيابي به استانداردهاي آلودگي مصرف سوخت بود. اين واقعيت را نبايد فراموش كرد كه سيستم
سوخترساني انژكتوري از تمامي جهات نسبت به كاربراتور، برتري دارد. سيستم سوخترساني
انژكتوري هرگز دچار خفگي نميشود و ذرات بسيار ريز سوخت را مستقيماً به درون موتور اسپري
ميكند. با اين روش، بيشتر مشكلات استارت سرد موتور كه مربوط به عملكردكاربراتور است، از
ميان ميرود. همچنين، سوخت رساني انژكتوري- الكترونيكي، در مقايسه با كاربراتور مكانيكي، بسيار
راحتتر با سيستمهاي رايانه اي كنترل موتور همراه و هماهنگ ميشود. در سيستم سوخترساني
انژكتوري چند ورودي، هرسيلندر داراي انژكتور مخصوص به خود بوده و مخلوط يكنواختتري از
سوخت و هوا را به هريك از سيلندرهاي موتور ميرساند. درنتيجه، باعث بهبود توان و عملكرد موتور
ميشود. يكي ديگر از انواع انژكتورها، سيستم انژكتوري پي در پي سوخت است. در اين سيستم،
شليك هريك از انژكتورهاي منفرد به طور جداگانه توسط رايانه كنترل و براساس توالي جرقه هاي
موتور، زمان بندي شده است. اين امر باعث بهبود توان موتور و كاهش ميزان آلودگي خواهد شد.
بنابراين دلايل بسيار ارزشمندي ازلحاظ مهندسي، براي استفاده از انژكتور به جاي كاربراتور وجود
دارد . در اين سميناربه بررسي عملكرد سيستم هاي الكتريكي موتور ) انژكتوري ( با سيستم كاربراتوري
و همچنين بيان محاسن و معايب سيستم هاي الكتريكي در مقايسه با سيستم هاي كاربراتوري،
تحليل رفتار سنسور ها و عملگرها و اي سي يو، شناخت نسل هاي مختلف سيستم هاي انژكتوري
و مراحل پيشرفت آن ها و در نهايت نگاهي به اخرين نسل سوخت پاش ها و سيستم پاشش مستقيم
سوخت ( GDI ( مي باشد