چکيده
با توجه به رشد سريع موتورهاي درونسوز جهت استفاده در موارد مختلف، وجود سيستم هاي كنترلي كه بتوانند با دريافت اطلاعات عملكردي موتور در هر لحظه، وضعيت موتور از لحاظ وجود ويا عدم وجود مشكل و انجام ادامه ي وظيفه ي خود بررسي و تصميم لازم را اتخاذ نمايند، بيشتر احساس مي گردد.
در اين پژوهش كه به صورت صنعتي نيز در حال اجرا مي باشد، موتورهاي لكوموتيوهاي ناوگان ريلي جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي قرار گرفته اند تا با نصب سيستم هاي مختلف و يكپارچه سازي نتايج و ارائه ي آن به لكوموتيوران و مركز كنترل اين سازمان، علاوه بر كم كردن ميزان هزينه هاي لازم جهت تعمير و نگهداري، زمان آماده بكاري لكوموتيوها نيز افزايش پيدا كند.
سيستم يكپارچه پايش وضعيت موتور كه فاز مطالعات و متدولوژي اجراي آن در اين گزارش آورده شده است، با تحت نظر گرفتن عملكرد قسمت هاي حساس و حياتي موتور همچون سيستم روغنكاري، خنك كاري، سوخت رساني، هوا رساني و ارتعاشي موتور و تحليل پارامترهاي مختلف بر اساس پروتكل پايش وضعيتي ويژه، سعي در شناسايي علائم شروع خرابي براي قطعات مختلف موتور همچون مجموعه ي انتقال قدرت، صافيها، سيستم خنك كننده، تجهيزات سيستم سوخت رساني، توربوشارژر و ... دارد.
در نهايت با اتقال داده هاي پردازش شده به مركز كنترل راه آهن ج.ا.ا و همچنين ارائه ي داده هاي اساسي به لكوموتيوران علاوه بر ارائه ي مشكل بوجود آمده، دستورات لازم جهت تشخيص سريع محل خرابي و رفع آن ارائه خواهد شد.