چکيده
چكيــــــده
شناخت نظام و چهارچوب تصوري حاكم بر هر تفكري براي تجزيه و تحليل حالات و روابط حاكم بر آن ضروري است . امروزه خودرو به عنوان بخشي از شخصيت ، مراسم ومناسبت هاي انسان ها ازين قاعده مستثني نيست. امروزه خودرو ديگر چيزي نيست كه ما را به جايي برساند ، بلكه همچون پوشش اجتماعي افراد عمل مي كند و روابط خاصي را در مراودات بشر با دنياي پيرامون تحميل كرده است. دامنه نفوذ خودرو ها ديگر درطراحي ، ساخت و مسائل فني و تخصصي آنها در دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي خلاصه نمي شود بلكه مسائل كلي تري را شامل مي شوند كه ظرفيت هاي عمده اي از دولت ها و ملت ها را درگير خود كرده است . فارق از برخورد فلسفي با اصل نياز به خودرو و يا ضرورت وجود اين پديده در اين پژوهش سعي شده تا از ميان انبوه مشكلات دنياي خودروها به مسئله آلايندگي آنها پرداخته و با بررسي عملكردي و تطبيقي سوخت هاي مختلف و پتانسيل هاي سرزميني ايران سوخت يا سوخت هاي مناسب براي خودروهاي آينده ايران در افق 2035 معرفي شوند.در اين مطالعه به استخراج وبررسي مولفه هاي استراتژيك تامين سوخت خودروها مبتني بر دكترين انرژي جمهوري اسلامي ايران پرداخته مي شود.مبتني بر قواعد علم استراتژي طرح ريزي استراتژيك كاملا بومي و بر اساس زيست بوم هر كشور تبيين و طراحي مي شود وغير قابل كپي برداري است.بنابراين در طرح ريزي استراتژيك براي حوزه انرژي براي رسيدن به يك پارادايم صحيح و چهارچوب تصوري مناسب بايد خصوصيات يك طرح استراتژيك سرزميني را مد نظر قرار داد.در اين مطالع استراتژي در سطوح سوم و چهارم مورد بررسي قرار خواهد گرفت كه به دانش فني و مهندسي بالاتري در انطباق حوزه هاي مطالعات ميان رشته اي در طرح ريزي استراتژي سرزميني نسبت به دانش علوم انساني نياز دارد.در ادامه به مقايسه تطبيقي سوخت هاي مختلف از منظرمولفه هاي تاكتيكي و تكنيكي پرداخته مي شود . لاكن با توجه به تنوع سوخت ها رويكرد اصلي بر مقايسه سوخت هايي است كه در موتور خودرو هاي رايج استفاده مي شود . بر اين اساس ميتوان فناوري هاي موجود در خودرو را براساس نوع سوخت مصرفي به دو دسته كلي تكنولوژي هاي پايه و تكنولوژي هاي نسل بعدي يا جديد تقسيم كرد. در كنار تكنولوژي رانندگي خودكار و برقي كردن خودروها كه از عوامل اصلي اين دگرگوني ها هستند و به راحتي قابل حدس مي باشند، عوامل ديگري نيز وجود دارند كه شايد به اين راحتي قابل درك نباشند.دولت هاي ملي و محلي ازانگيزانندههاي مختلف براي تشويق مردم به خريد خودروهاي برقي به منظور كاهش آلودگي هااستفاده مي كنند و كارخانجات با توليد خودرو هاي برقي درصدد حفظ بازاز فروش خود هستند.در اين مطالعه همچنين به بررسي استراتژي خودروسازان برتر جهان اشاره مي شود تا با رصد مسيري كه آنها براي آينده توليداتشان در نظر گرفته اند بينش بهتري براي حصول نتيجه حاصل شود. بررسي خط مشي برندهاي معتبر خودروسازي جهان طي سالهاي اخير نشان ميدهد كه عمده رويكرد اين برندها به سمت توليد خودروهاي ديزلي و هيبريدي بوده است وراندمان موتور هاي الكتريكي حتي راندمان كل انرژي الكتريكي (راندمان كل مسير توليد الكتريسيته از نيروگاه هاي فسيلي ) بازهم بيشتر از راندمان مصرف سوخت هاي فسيلي در موتورهاي احتراقي است.مهمترين مشكل پيرامون توسعه خودروهاي الكتريكي ساخت و توليد باتري ها با مدت زمان شارژ دهي بالا و كاهش وزن ومدت زمان شارژ و وزن آنهاست .