چکيده
پيش¬تنيدگي عبارت است از ايجاد تنش داخلي در يك جسم تا تنشي را كه به علت تاثير نيروهاي خارجي به وجود مي آيد را به مقدار مورد نياز خنثي شود، يا به عبارت ديگر پيش تنيدگي به معناي ايجاد تنش هاي دائمي مخالف با تنش هايي مي باشد كه در اثر بارهاي خدمت در سازه ايجاد خواهند شد. عمده ترين كاربرد پيش تنيدگي در بتن پيش تنيده است . بتن ، كه يكي از ارزانترين و در دسترس ترين مصالح ساختماني است ، مقاومت خوبي در برابر فشار دارد و تاب كششي كمي از خود نشان مي-دهد. بنابراين با كشيدن ميلگردها و پيش تنيده كردن آنها در ناحيه اي از بتن كه بعد از بارگذاري تحت كشش قرار مي گيرد مانع از بروز ترك هاي بزرگ در بتن شده و ظرفيت باربري را افزايش مي¬دهند. تراورس ها المان هايي از روسازي خطوط بالاستي هستند كه بين ريل و بالاست قرار مي¬گيرند. وظيفه¬ي تراورس جذب نيروهاي وارده از جانب چرخ هاي بوژي از طريق ريل و انتقال اين نيروها به لايه¬ي بالاست و نهايتاً زيرسازي مسير مي باشد. امروزه راه آهن¬هاي دنيا به علت هزينه¬هاي بالاي تعويض تراورس بتني معيوب و شكسته شده به روش سنتي، بدنبال استفاده از سيستم هاي نويني مي¬باشند كه بتواند با هزينه هاي كمتر نسبت به ترميم و يا تعويض يا جايگزيني تراورس ها اقدام نمايند. به علت هاي مختلفي از جمله نفوذ يون هاي نمك و يون هاي سولفات به داخل بتن و كاهش خاصيت قليايي در اطراف ميلگردهاي مدفون در بتن و در نتيجه زنگ زدگي و افزايش حجم آن ها، تراورس هاي بتني پيش تنيده¬ي بكار رفته در طول خط دچار ترك طولي و نهايتاً خرابي مي شوند. به طور معمول در ساخت تراورس هاي بتني از تاندون هاي فولادي با مقاومت بالا استفاده مي شود، اما زماني كه بتن در معرض نفوذ سولفات و كلر باشد، زنگ زدگي و فرسايش تاندون ها امري اجتناب ناپذير است. لذا بكارگيري ميلگردهاي با الياف GFRP مي تواند يكي از راهكار هاي رفع اين مشكل محسوب گردد. وزن كم، انعطافپذيري بالا، سهولت حمل و نقل، سرعت عمل بالا، برش آسان در اندازه هاي دلخواه، سادگي اجرا و عدم خوردگي و سايش از فوايد الياف GFRP است.در اين سمينار با بررسي انواع تاندون¬ها و استانداردهاي كنترل كيفيت آن ها و بررسي جامع نحوه¬ي پيش تنيدگي در بتن و مشكلات موجود در تراورس¬هاي بتني نواحي كويري و آزمايشات و استانداردهاي مربوطه، امكان سنجي بكارگيري ميلگردهاي GFRP بعنوان ميلگرد هاي جايگزين در تراورس بتني B70 بررسي شده است.