چکيده
در صنعت بانكداري يكي از موضوعات مهمي كه همواره بايستي مدنظر سياستگذاران اعتباري قرارگيرد، مبحث مديريت ريسك اعتباري است. ارزيابي ريسك اعتباري، يكي از مسائل مهم و پرچالش در زمينه تحليلهاي مالي به شمار ميآيد. زيرا از اين طريق ميتوان از وارد آمدن خسارات كلان كه پيامد تصميمات نادرست واگذاري اعتبار(وام) به متقاضيان است، تا اندازه زيادي اجتناب كرد. از طرف ديگر، در صورت گرفتن تصميمات صحيح در اين زمينه، سود حاصل از وامهاي واگذار شده، بخشي از درآمد اين مؤسسات را تشكيل خواهد داد.
اعتبارسنجي مشتريان عموما بر دو اساس روش¬هاي آماري و ابزارهاي داده¬كاوي انجام خواهد شد. در اين پژوهش سعي بر آن شده تا با شناسايي اطلاعات مشتريان بانكي و تحليل آن¬ها، از طريق روش¬هاي مختلف دادهكاوي اعتبار آن¬ها را درجه¬بندي نمود و به گروه¬هاي مختلف در بازه بدحساب و خوش¬حساب با درجهبنديهاي متفاوت تفكيك نمود. پژوهش¬هاي انجام شده پيشين در اين حوزه مورد مطالعه قرار گرفته و روشهاي مختلف با يكديگر مقايسه شده است. مدل¬هاي مناسب با هدف طبقه¬بندي مشتريان بانك شناسايي شده كه بهترين مدل¬ها شامل دقت بالاتر و خطاي كم¬تر در ارزيابي ريسك اعتباري هستند.