چکيده
چكيده
خودروهايي كه از بنزين و يا سوختهاي فسيلي به عنوان تنها منبع انرژي بهره ميبرند اكثريت خودروهاي
امروزي را تشكيل ميدهند. با توجه به افزايش قيمت نفت طبق پيشبينيهاي انجام شده براي سالهاي آينده
و همچنين نگرانيهايي در خصوص افزايش آلودگي هوا، فناوريهاي استفاده از خودروهاي الكتريكي جايگاه
خود را در بين وسايل نقليهي ديگر بيشتر از قبل نشان ميدهد. طبق مطالعات صورت گرفته در برخي از
كشورهاي در حال توسعه انتظار ميرود تا تعداد خودروهاي الكتريكي در 15 تا 20 سال آينده رشد چشمگيري
داشته و به پنج برابر خودروهاي فعلي برسد. از اينرو در اين مطالعه انواع خودروهاي الكتريكي شامل خودروهاي
مجهز به باطري كه براي شارژ به برق متصل ميشوند و يا خودروهاي تركيبي كه قابليت اتصال به شبكه جهت
شارژ مجدد را دارند دستهبندي و معرفي شدهاند و با توجه به اينكه اصوالً شارژرهاي خودروهاي برقي داراي
تجهيزات الكترونيك قدرت هستند، لذا بار غيرخطي براي سيستم قدرت محسوب شده و استفاده وسيع از
آنها باعث نوسان ولتاژ شبكه و در نتيجه تضعيف كيفيت توان در سيستم ميگردد، مسائل مرتبط با چالشهاي
موجود با تغيير در شيوههاي شارژ خودروهاي الكتريكي و استفاده از فيلترهاي فعال تركيبي و فيلترهاي
تنظيمكننده ولتاژ ديناميكي به منظور ايجاد كمترين هارمونيكها در شبكههاي توزيع و غلبه برمسائل كيفيت
توان مورد بررسي قرارگرفتهاست. همچنين بكارگيري مبدلهاي اصالح ضريب توان و طرحهاي كنترلي مبدلها
نظير كنترل پالسهاي كليدزني، كنترل هوشمند روي جريان شارژ باطريها، كنترلكنندههاي تكفاز فيلتر
فعال سري و نهايتاً كنترل تغيير فاز چندگانه به منظور غلبه بر كاستيهاي جريان باالي كليدزني، دستيابي به
نقطهي بهينهي تصحيح ضريب توان، كاهش جريانهاي هارمونيكي و افزايش بيشتر كيفيت توان مورد بحث
قرار گرفته است و سپس به بررسي شرايطي كه استفاده از خودروهاي الكتريكي متصل به شبكه نه تنها
امكانپذير است بلكه براي شبكههاي توزيع مناسب نيز ميباشد پرداخته شده است و عملكرد خودروهاي برقي
در شبكههاي توزيع از ديدگاه مديريت انرژي و جبران فروافتادگيهاي كوتاهمدت ولتاژ شبكه با باطريهاي
موجود در آنها مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است كه راهبرد معرفي شده جهت شارژر خودروهاي
الكتريكي كه وابسته به ولتاژ غيرمتمركز و نيازمند به اندازهگيري ولتاژهاي محلي است ميتواند براي جبران
عدم تعادل ولتاژ و بهبود كيفيت توان به كار برده شود. البته چالشهاي فني جهت اثبات امكانپذيربودن اين
راه حلها وجود دارد كه مطالعات آزمايشگاهي و تحليل جامعي در اين زمينه صورت گرفتهاست.